پيشينه تحقيق تفكر انتقادي 117 صفحه-پاورپوينت و مقاله

نمونه پيشينه تحقيق, فصل دوم پايان نامه ,چارچوب نظري پيشينه پژوهش

پيشينه تحقيق تفكر انتقادي 117 صفحه-پاورپوينت و مقاله

۱۸ بازديد ۰ نظر

پيشينه تحقيق تفكر انتقادي 117 صفحه

دانلود پيشينه تحقيق تفكر انتقادي 117 صفحه , باكيفيت ترين پيشينه تحقيق تفكر انتقادي 117 صفحه موجود, فايل پيشينه تحقيق تفكر انتقادي 117 صفحه , مقاله تحقيق پاورپوينت در مورد پيشينه تحقيق تفكر انتقادي 117 صفحه

دانلود نمونه پيشينه تحقيق تفكر انتقادي كه در آن به بررسي (چارچوب) ادبيات نظري و پيشينه نظري پژوهش در تحقيقات داخلي و خارجي مي پردازيم. پيشينه تحقيق تفكر انتقادي 117 صفحه

دانلود نمونه پيشينه تحقيق تفكر انتقادي كه در آن به بررسي (چارچوب) ادبيات نظري و پيشينه نظري پژوهش در تحقيقات داخلي و خارجي مي پردازيم.


مشخصات فايل

تعداد صفحات 117
حجم 220/866 كيلوبايت
فرمت فايل اصلي docx


توضيحات كامل

پيشينه تحقيق تفكر انتقادي عنوان نوشتار براي فصل دوم پايان نامه مي باشد. در اين فصل، در ابتدا به مرور خط سير تفكر انتقادي از آغاز تا به امروز پرداخته مي‌شود تا در مورد اين نوع تفكر دانشي زمينه‌اي فراهم آيد. سپس، مؤلفه‌هاي تفكر انتقادي و به ويژه مؤلفه گرايشي آن به تفصيل مورد بحث قرار مي‌گيرند. پس از آن، تحقيقات پيشين مربوط به سؤالات پژوهش و  پشتوانه‌هاي فرضيه‌هاي پژوهش مطرح مي‌شوند. 

 

 

 


اگرچه مطالعه و بررسي در باب تفكر انتقادي در طي 25 سال آخر قرن بيستم شدت يافته است، ريشه اين نوع تفكر را مي‌توان تا حدود 2500 سال پيش و تا زمان سقراط رديابي كرد. سقراط به تمركز معلمان بر پرورش مهارت‌هاي استدلالي يادگيرندگان تأكيد داشت (آورهويزر، 1997؛ پل، الدر  و بارتل ، 1997). سال‌هاي متمادي بعد از سقراط، تفكر انتقادي آنچنان كه بايد مطـرح نبود تا اينكه انديشه انتقادي در دوره نوگرايي توجه روشنگران سده هجدهم از جمله كانت را به خود جلب كرد. اين مفهوم در دوره فرانوگرايي توسط افرادي همچون جان ديويي، ماكس بلك، گوردون هولفيش، رابرت انيس، متيو ليپمن، جان مك پك و ريچارد پل وارد فرايند تعليم و تربيت شد (جهاني، 1382).

 

 

 

 

 

در اوايل قرن بيستم، جان ديويي (1933) در كتاب «ما چگونه فكر مي‌كنيم » با تأكيد بر «تفكر تأملي» الهام‌بخش مربيان در رشد دادن تفكر كودكان شد. به عقيده وي هدف اصلي آموزش به جاي حفظ كردن طوطي‌وار مطالب، بايد تفكر تأملي و يادگيري نحوه تفكر باشد. وي تفكر تأملي را حالتي از شك و ترديد، سردرگمي‌ و مخمصه فكري  مي‌دانست كه به دنبال آن تفكر اتفاق مي‌افتد و فرد درصدد جست و جوي اطلاعاتي كه آن شك را برطرف مي‌كند، برمي‌آيد. در نهايت، با يافتن اطلاعات سردرگمي ‌فرد پايان مي‌يابد (1933، ص. 12). ديويي تفكر تأملي را «مد نظر قرار دادن فعالانه، مصرانه و دقيق يك عقيده يا يك شكل فرضي از دانش با در نظر گرفتن زمينه‌هايي كه از آن حمايت مي‌كند و در نهايت به نتيجه‌گيري‌ مي‌انجامد» تعريف مي‌كرد (ديويي، 1933، ص. 9). امروزه اكثر متخصصان، تفكر تأملي ديويي را همخوان با تفكر انتقادي مي‌دانند (گريسون،1991). 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

فصل دوم نمونه پيشينه تحقيق در مورد تفكر انتقادي

2-1- تاريخچه و مباني نظري تفكر انتقادي    44

2-1-1- تفكر انتقادي     45
2-1-1-1- تلاشي در جهت ارائه تعريفي مورد توافق همگان:
 پروژه تحقيقاتي دلفي در سال 1990    48

 2-1-1-1-1- مؤلفه‌هاي تفكر انتقادي    50

2-1-1-1-1-1- مؤلفه مهارتي تفكر انتقادي    50
2-1-1-1-1-2- مؤلفه گرايشي تفكر انتقادي    52
2-1-1-1-1-2-1- مفهوم گرايش    52
2-1-1-1-1-2-2- گرايش‌هاي تفكر انتقادي    54

2-1-1-1-1-2-3- سنجش گرايش‌هاي تفكر انتقادي     55

2-1-1-1-1-3- رابطه مؤلفه مهارتي و مؤلفه گرايشي تفكر  انتقادي     56
2-1-1-2- عمومي بودن تفكر انتقادي در مقابل اختصاص داشتن آن به زمينه‌اي خاص     57
2-1-2- تمايز تفكر انتقادي از مفاهيم ديگر    58
2-2- تحقيقات پيشين در زمينه عوامل تأثيرگذار بر گرايش‌هاي تفكر انتقادي    60
2-2-1- رابطه بين ارزش‌هاي فرهنگي و گرايش‌هاي تفكر انتقادي    61
2-2-2- رابطه بين ارزش‌هاي فرهنگي و ابعـاد الگـوهاي ارتباطات خانواده و دانشجو- استاد     75
2-2-3- رابطه بين ابعاد الگوهاي ارتباطات خانواده و دانشجو- استاد و گرايش‌هاي تفكر انتقادي    81
2-2-3-1- رابطه بين ابعاد الگوهاي ارتباطات خانواده و گرايش‌هاي تفكر انتقادي    82
2-2-3-2- رابطه بين ابعاد الگوهاي ارتباطات دانشجـو- استـاد و گرايش‌هاي تفكر انتقادي    85
2-2-4- رابطه بين ابعاد الگوهاي ارتباطات خانواده و دانشجو- استاد  و ارضاي نيازهاي روان‌شناختي پايه    88
2-2-5- رابطه بين ارضـاي نيـازهـاي روان‌شنـاختي پـايـه و گرايش‌هاي تفكر انتقادي    96
2-2-6- نقش واسطه‌گري ابعاد الگوهاي ارتباطات خانواده و دانشجو- استاد در رابطه بين ارزش‌هاي فرهنگي و گرايش‌هاي تفكر انتقادي     99
2-2-7- نقش واسطه‌گري ابعاد الگوهاي ارتباطات خانواده و دانشجو- استاد در رابطه بين ارزش‌‌هاي فرهنگي و ارضاي نيازهاي روان‌شناختي پايه     101
2-2-8- نقـش واسطـه‌گـري ارضـاي نيـازهـاي روان‌شنـاختـي پـايـه  در رابطه بين ابعاد الگوهاي ارتباطات خانواده و دانشجو- استاد  و گرايش‌هاي تفكر انتقادي    104
2-3- فرضيه‌هاي پژوهش    106
2-4- تعريف عملياتي متغيرهاي پژوهش    108

پيشينه تحقيق
 تحقيقات انجام شده خارجي
تحقيقات انجام شده داخلي

منابع و مآخذ
منابع فارسي    
منابع انگليسي

 


توضيحات بيشتر و دانلود



صدور پيش فاكتور، پرداخت آنلاين و دانلود"

پشتيباني در صورت مشكل در دانلو فايل لطفا اول پيامك بديد 09214087336

مقاله در مورد بحران | پاورپوينت بحران
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.