پیشینه تحقیق هوش سازمانی
پیشینه تحقیق هوش سازمانی پیشینه تحقیق هوش سازمانیدانلود پیشینه تحقیق هوش سازمانی پیشینهومبانینظریهوشسازمانیپیشینهمبانینظریسازمانی-------
پیشینه تحقیق هوش سازمانی
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 80
حجم فایل: 0
قیمت: 70400 تومان
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 80 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
2
هوش سازمانی
هوش Intelligence
اکثر انسان ها، باهوش و خلاق به دنیا می آیند. بخش اعظم این هوش و خلاقیت، زمانی که به مدرسه می رویم از دست می رود، امّا ممکن است این خلاقیت در دوره های بعدی زندگی شکوفا شود. در زندگی روزمره افراد باهوش را طبق شیوه صحبت و عملکردشان تشخیص می دهیم، امّا واقعاً این تشخیص بر مبنای قابلیت آنها برای حل پازل ها و معماهای ساده در تستهای هوش نیست (غفاری آشتیانی و چوبندیان،1389: 227). هوش یکی از پرمعناترین و کاربردی ترین مفاهیمی است که در حوزه های مختلف از جمله روانشناسی مورد استفاده قرار می گیرد؛ به همین سبب لزوم شناخت آن بر کسی پوشیده نیست.
2-2-1-1)تعریف هوش
تعاریف بسیاری از هوش ارائه شده است؛ از آن جمله، هوش عبارتست از توانایی یادگیری و بکاربردن آنچه یاد گرفته شده، در سازگاری با اوضاع و احوال تازه و حل مسائل و مشکلات تازه (مان،1378 :223). همچنین در تعریفی دیگر هوش را مجموعه یا کل استعداد شخص به منظور تفکر و عمل با هدف، منطقی و سازگاری مؤثر با محیط تعریف کردهاند (سیدعلوی و عربلو،1390 :100). هوش مجموعه استعدادهایی است که بوسیله آنها شناخت پیدا میکنیم، شناختها را به یاد میسپاریم و عناصر تشکیلدهنده فرهنگ را به کار میبریم تا مسائل زندگی روزانه را حل کنیم و با محیط ثابت و محیط در حال تغییر سازگار شویم (گنجی،1382 :52).
در واقع، این واژه به توانایی دریافت، درک و کاربرد نمادها و سمبل ها که نوعی توانایی انتزاعی است، اشاره دارد (بیک زاده؛ علائی و اسگندری،1389: 144).احمدی و ماهر (1385: 118) مجموعه
3
ای از تعاریف طرح شده بویژه دانشمندان مختلف از نیمه اول قرن بیستم را گردآوری کرده اند که برخی از آنها به طرح زیر هستند:
هوش عبارت است از ظرفیت توانایی و یادگیری؛
هوش عبارت است از سازگاری فرد با محیط؛
هوش عبارت است از دانش پذیری و ظرفیت کسب آن؛
هوش توانایی تفکر بر حسب ایده های انتزاعی است؛
هوش توانایی درک اشخاص و ایجاد رابطه با آنها (هوش اجتماعی)، توانایی درک اشیا و کار کردن با آنها (هوش عملی) و توانایی درک نشانه های کلامی – ریاضی و کار با آنهاست.
2-2-1-2) انواع هوش در سازمانها
امروزه از انواع مختلف هوش در مجامع گوناگون صحبت به میان می آید و هوش، پیشوند بسیاری از مفاهیم مدیریتی شده است که خود نشان دهنده تغییر نگاه سازمان ها و متفکرانشان از هوش تستی بر رویکردهای نوین به این مقوله است. در این زمینه انواع متعددی از هوش که در سازمانها مطرح می شود، توسط اندیشمندان ذکر شده است؛ که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می گردد.
هوش هیجانی Emotional intelligence
هوش هیجانی برای موفقیت شغلی ضروری است و حدود 60 درصد عملکرد در تمام شغل ها را دربرمی گیرد. این ویژگی به تنهایی بزرگترین عامل برای پیش بینی عملکرد فرد در محیط کار و قوی ترین نیرو برای رهبری و موفقیت است (برادبری و گریوز Bradbury and Greaves
،1388: 36). هوش هیجانی در زمینه شناسایی و مدیریت تأثیر عواطف بر تفکر و رفتار از طریق آگاهی دادن بیشتر به افراد با استفاده از روش های بین فردی، سبب توسعه توانایی تشخیص تحرکات اجتماعی در محیط کار و درک چگونگی مدیریت روابط و بهبود آن