پیشینه تحقیق شکاف دیجیتالی

نمونه پيشينه تحقيق, فصل دوم پايان نامه ,چارچوب نظري پيشينه پژوهش

پیشینه تحقیق شکاف دیجیتالی

۵ بازديد ۰ نظر

پیشینه تحقیق شکاف دیجیتالی

دانلود پیشینه تحقیق شکاف دیجیتالی پیشینه تحقیق شکاف دیجیتالی پیشینه تحقیق شکاف دیجیتالیدانلود پیشینه تحقیق شکاف دیجیتالی پیشینهومبانینظریشکافدیجیتالیپیشینهمبانینظریشکافدیجیتالی

-------

پیشینه تحقیق شکاف دیجیتالی
پیشینه تحقیق شکاف دیجیتالی
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 26
حجم فایل: 0
قیمت: 29700 تومان

بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 26 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏شکاف دیجیتالی
‏نظریات مربوط به شکاف دیجیتالی
‏نظریه‏‌‏ی جبرگرایی تکنولوژیک -Technological Determinism.
‏سابقه‏‌‏ی جبرگرایی تکنولوژیک به مراحل اولیه انقلاب صنعتی بر می‏‌‏گردد. در آن عصر، تکنولوژی یک نیروی کلیدی مهم محسوب می‏‌‏شد و بسیار مورد توجه رهبران روشنگری قرن 18 قرار گرفت و در فرهنگ آمریکایی که ایده‏‌‏ی پیشرفت بسیار ارزشمند شده بود، به سرعت بارور گردید و به پارادایمی ‏‌‏تبدیل شد که تحقیقات زیادی را در حوزه‏‌‏های مختلفی مانند ارتباطات، رسانه ها و ... هدایت کرد (مهدی زاده و توکل، 1386: 89). طبق این نظریه، تمدن نوین؛ تاریخ اختراعات نوین است. ماشین بخار، چاپ، تلویزیون، اتومبیل، رایانه و ماهواره این وضع تازه را برای انسان نوین فراهم آورده است.
‏ برخی مارکس -Marx.
‏ را به دلیل عقایدش در کتاب "فقر فلسفه" (اینکه آسیای بادی، جامعه‏‌‏ای فئودال و ارباب‏‌‏های زمین‏‌‏دار و آسیای بخاری، جامعه‏‌‏ای با سرمایه‏‌‏دار صنعتی را پدید می‏‌‏آورد) یک جبرگرای تکنولوژیک تلقی کرده‏‌‏اند (مکنزی -MacKenzie.
‏، 1377: 216). بر خلاف دورکیم -Durkheim.
‏، مارکس مستقیماً به مسائل پیرامون فناوری می‏‌‏پردازد. قول به جبریت فناوری به وضوح مبین این امر است که به یک معنا تحول فناوری علت تحول اجتماعی است، و در حقیقت، مهم‏‌‏ترین علت تحول اجتماعی است. تحول فناوری خودش امری بی‏‌‏علت است یا لا‏‌‏اقل معلول عوامل اجتماعی نیست (همان، 218). از نظر مارکس، شیوه‏‌‏ی تولید زندگی مادی ناظر است بر فرایند عام زندگی اجتماعی، سیاسی و معنوی. این آگاهی آدمیان نیست که وجود آنان را تعیین می‏‌‏کند، بلکه وجود اجتماعی‏‌‏شان است که آگاهی آنان را تعیین می‏‌‏کند (همان، 219).
‏ به طور کلی پارادایم جبرگرایی تکنولوژیک، تکنولوژی را دارای ماهیت و نیز هویتی خودآیین و مستقل می‏‌‏داند، که توسعه و گسترش آن نیز بر اساس یک منطق درونی منحصر به فرد و در مسیری مربوط به خودش صورت می‏‌‏گیرد که خیلی زیاد از عوامل برونی، متأثر نیست، بلکه آثار جبری نیز بر جامعه دارد (مهدی زاده و توکل، 1386: 90).
‏ این پارادایم خود را در آثار مارشال مک لوهان -McLuhan.
‏ نشان داد. مک لوهان در سال 1946 با بیان "رسانه پیام است" جهان را تکان داد. او نوشته است: اثر فناوری در سطح عقاید یا مفاهیم رخ نمی‏‌‏دهد، بلکه نسبت‏‌‏های حسی یا الگوی درک را به طور مداوم و بدون مقاومت عوض می‏‌‏کند (سورین و تانکارد -Severin & Tankard.
‏، 1381: 393).
‏واینر -Winner.
‏ در کتاب "تکنولوژی خود آیین -Autonomous Technology.
‏" بیان می‏‌‏کند که: تکنولوژی می‏‌‏تواند آگاهانه یا ناآگاهانه برای برخی گزینه‏‌‏های اجتماعی و حذف برخی دیگر طراحی شود. به اعتقاد وی، نمونه‏‌‏ی این موضوع، ‏پل روبرت موزس‏ در نیویورک است که وی آن را به گونه ای طراحی کرده بود که حرکت و مسافرت برخی افراد را تسهیل می‏‌‏کرد و مانع عبور برخی دیگر می‏‌‏شد. به نظر واینر این استاد پل‏‌‏سازی دهه‏‌‏ی 1920 تا 1970، به دلیل تعصب طبقاتی و پیش داوری نژادی، قصد داشت که سفیدپوستان طبقه بالا و پولدارهای طبقه متوسط که صاحب ماشین بودند، آزاد باشند و بتوانند از بزرگراه لاینگ آیلند (ساخته وی) برای تفریح و رفت و آمد استفاده کنند. اما مردم تنگ دست و سیاهان که اغلب از وسایل نقلیه‏‌‏ی عمومی‏‌‏ استفاده می‏‌‏کردند، از عبور از این خیابان محروم بودند، زیرا اتوبوس‏‌‏ها با بلندی چهار متر نمی‏‌‏توانستند از زیر این روگذرها عبور کنند و در نتیجه، آنها از پارک عمومی سرسبزی که وی در ساحل نزدیک آن ساخته بود، نیز بی بهره بودند. از این رو، وی برخی ساختمان‏‌‏ها را مظهر نابرابری اجتماعی و گرایش‏‌‏های نژادی برخی طراحان می‏‌‏داند (واینر، 1986: 39).
‏ بیشتر جامعه شناسان با نظریه‏‌‏ی جبر فناوری مخالفت کرده‏‌‏اند. پوستمن -Postman.
‏ معتقدین به جبر فناوری را تکنوفیل -Technophil.
‏ "دلباختگان فناوری" می‏‌‏خواند که مانند یک عاشق به معشوق خود نظاره می‏‌‏کند، به تکنیک می‏‌‏نگرند بدون آنکه لحظه‏‌‏ای نقاب از دیگر چهره‏‌‏ی آن برداشته و یا حتی ذره‏‌‏ای به عواقب آتی آن بیندیشند. این چنین انسان‏‌‏هایی خطرناکند و باید با احتیاط با آنان روبرو شد (پوستمن، 1381: 23). از نظر ‏ حمید مولانا نیز نظریه‏‌‏ی جبر فناوری تا آن جا که به فرهنگ و وسایل ارتباط جمعی مربوط می‏‌‏شود از دو ضعف درونی رنج می برد. نخست آنکه تنها به جنبه‏‌‏ی مادی و فنی آن می‏‌‏نگرد. به عبارتی به فناوری به طور منفرد تکیه می‏‌‏کند و برای این موضوع که از رسانه چگونه و به چه منظوری استفاده می‏‌‏شود اهمیتی قائل نیست و فقط به شواهد تاریخی متکی است و از خود هیچ پویایی ندارد و از طرفی این دیدگاه کاملاً بر تجارب غربی استوار است (مولانا، 1371: 124). هایدگر -Heidegger.
‏ نیز در مخالفت با نظریه‏‌‏ی جبر فناوری بیان می‏‌‏دارد که "فناوری ابزار نیست، فناوری دید است. و حتی اگر ابزار هم باشد وسیله‏‌‏ی صرف نیست، امری خنثی است" (هایدگر و همکاران، 1377: 9).

 

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 
برای مشاهده توضیحات فایل  پیشینه تحقیق شکاف دیجیتالی  اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت پیشینه تحقیق شکاف دیجیتالی روی دکمه زیر کلیک نمائید ✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی ✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️  دانلود سریع و مستقیم ✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول ✔️ دانلود پیشینه تحقیق شکاف دیجیتالی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.