مبانی نظری وپیشینه تحقیق عدالت سازمانی

نمونه پيشينه تحقيق, فصل دوم پايان نامه ,چارچوب نظري پيشينه پژوهش

مبانی نظری وپیشینه تحقیق عدالت سازمانی

۵ بازديد ۰ نظر

مبانی نظری وپیشینه تحقیق عدالت سازمانی

دانلود مبانی نظری وپیشینه تحقیق عدالت سازمانی مبانی نظری وپیشینه تحقیق عدالت سازمانی مبانی نظری وپیشینه تحقیق عدالت سازمانیدانلود مبانی نظری وپیشینه تحقیق عدالت سازمانی مبانینظریوپیشینهتحقیقعدالتسازمانیمبانینظریوپیشینهتحقیقعدالتسازمانی

-------

مبانی نظری وپیشینه تحقیق عدالت سازمانی
مبانی نظری وپیشینه تحقیق عدالت سازمانی
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 21
حجم فایل: 0
قیمت: 26400 تومان

بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 21 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏عدالت سازمانی
‏مقدمه عدالت
‏عدالت‏ ‏یک‏ ‏مفهوم‏ ‏انتزاعی‏ ‏و‏ ‏بسیار‏ ‏پیچیده‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏به ‏معنای‏ ‏عدم‏ ‏تبعیض ‏و‏ ‏رعایت‏ ‏منصفانه ‏تفاوتهاست‏. ‏یکی‏ ‏از ‏آرزوهای‏ ‏همه ‏ی‏ ‏انسانها‏ ‏از‏ ‏دیرباز‏ ‏تاکنون،‏ ‏اجرای‏ ‏این‏ ‏مفهوم ‏در‏ ‏جامعه‏ ‏بوده‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏مکاتب ‏گوناگون‏ ‏راه‏ ‏کارهای‏ ‏مختلفی ‏برای‏ ‏استقرار‏ ‏و‏ ‏تبیین‏ ‏آن‏ ‏بیان‏ ‏داشته ‏اند،‏ ‏به ‏گونه ‏ای‏ ‏که‏ ‏مبعوث ‏شدن‏ ‏پیامبران‏ ‏و‏ ‏تشریع‏ ‏ادیان‏ ‏با‏ ‏هدف‏ ‏تحقق‏ ‏مفهوم‏ ‏عدالت‏ ‏در ‏زندگی‏ ‏انسانها‏ ‏بوده‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏دین‏ ‏مبین‏ ‏اسلام‏ ‏نیز‏ ‏زیربنای ‏تمام‏ ‏اصول‏ ‏عدالت‏ ‏است‏. ‏به‏ ‏این‏ ‏ترتیب،‏ ‏می ‏توان‏ ‏گفت‏ ‏عدالت ‏و‏ ‏استقرار‏ ‏آن‏ ‏به ‏عنوان‏ ‏یک‏ ‏نیاز‏ ‏برای‏ ‏تمام‏ ‏جوامع‏ ‏انسانی‏ ‏و‏ ‏در ‏تمام‏ ‏طول‏ ‏تاریخ‏ ‏مطرح‏ ‏است.‏ ‏یکی‏ ‏از‏ ‏مؤلفه ‏های‏ ‏عدالت، ‏عدالت‏ ‏سازمانی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏برای‏ ‏توصیف‏ ‏نقش‏ ‏عدالت‏ ‏درسازمان ‏ها‏ ‏به ‏کار‏ ‏میرود‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏بر‏ ‏دارنده ‏ی‏ ‏حیطه ‏های‏ ‏توزیعی، رویه ‏ای‏ ‏و‏ ‏تعاملی‏ ‏است (مردانی حموله، ابراهیمی، مستغاثی و تقوی لاریجی، 1392).
‏عدالت‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏یک‏ ‏نیاز‏ ‏اساسی‏ ‏برای‏ ‏زندگی‏ ‏جمعی‏ ‏انسانها‏ ‏همیشه‏ ‏در‏ ‏طول‏ ‏تاریخ مطرح‏ ‏بوده‏ ‏است‏. ‏به طوری که‏ ‏اساسی‏ ‏ترین‏ ‏معرفت‏ ‏در‏ ‏ادیان‏ ‏آسمانی،‏ ‏شناخت‏ ‏خداوند‏ ‏به عنوان به‏ ‏پادارنده‏ ‏عدل‏ ‏و‏ ‏امرکننده‏ ‏به‏ ‏عدل است‏ ‏که‏ ‏اساس‏ ‏رابطه‏ ‏انسان‏ ‏با‏ ‏خدا‏ ‏نیز،‏ ‏هست (دهقانیان، صبور و حجتی، 1392).
‏ عدالت از زیباترین، مقدس ترین و عالی ترین واژه ها در قاموس تمدن بشری محسوب می گردد و رعایت آن از دیدگاه هر انسان سلیم الفطره ای از ضروری ترین امور به شمار می رود (حسینی، فتحی و دهقان، 1391).
‏2-2-2) تاریخچه عدالت سازمانی
‏عدالت‏ ‏و‏ ‏استقرار‏ ‏آن‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏یک‏ ‏نیاز‏ ‏اساسی‏ ‏برای‏ ‏گروه‏ ‏های‏ ‏انسانی،‏ ‏همواره‏ ‏در‏ ‏طول‏ ‏تاریخ‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏ادیان‏ ‏مختلف‏ ‏مطرح‏ ‏بوده‏ ‏است‏. ‏عدالت‏ ‏در‏ ‏دین‏ ‏اسلام‏ ‏نیز‏ ‏مفهومی‏ ‏گسترده‏ ‏دارد‏. ‏از‏ ‏دیدگاه‏ ‏اسلام‏ ‏به‏ ‏ویژه‏ ‏از‏ ‏منظر‏ ‏نهج‏ ‏البلاغه،‏ ‏اصول‏ ‏و‏ ‏مبانی‏ ‏عدالت‏ ‏را‏ ‏باید‏ ‏در‏ ‏تشریع‏ ‏عادلانه،‏ ‏تنظیم‏ ‏و‏ ‏مدیریت‏ ‏عادلانه،‏ ‏قضاوت‏ ‏و‏ ‏دادرسی‏ ‏عادلانه،‏ ‏پاداش‏ ‏وکیفر‏ ‏عادلانه‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏نهایت‏ ‏زندگی‏ ‏متعادل‏ ‏در‏ ‏ابعاد‏ ‏فردی‏ ‏و‏ ‏اجتماعی‏ ‏جستجو‏ ‏نمود‏. ‏اما‏ ‏برای‏ ‏توصیف‏ ‏نقش‏ ‏عدالت‏ ‏در‏ ‏رابطه‏ ‏با‏ ‏موقعیت‏ ‏های‏ ‏شغلی،‏ ‏از‏ ‏اصطلاح‏ ‏عدالت‏ ‏سازمانی
‏استفاده‏ ‏می‏ ‏شود‏. ‏رعایت‏ ‏عدالت‏ ‏در‏ ‏سازمان‏ ‏ها‏ ‏یکی‏ ‏از‏ ‏مهم‏ ‏ترین‏ ‏عوامل‏ ‏موثر‏ ‏در‏ ‏بقا‏ ‏و‏ ‏پایداری‏ ‏سازمان‏ ‏و‏ ‏کارکنان‏ ‏آن‏ ‏است،‏ ‏به‏ ‏طوری‏ ‏که‏ ‏مدیران‏ ‏با‏ ‏تکیه‏ ‏بر‏ ‏عدالت‏ ‏و‏ ‏رعایت‏ ‏آن‏ ‏می‏ ‏توانند‏ ‏موجبات‏ ‏ماندگاری‏ ‏کارکنان‏ ‏در‏ ‏سازمان‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏نهایت‏ ‏موفقیت‏ ‏آن‏ ‏را‏ ‏فراهم‏ ‏کنند‏ (‏امین‏ ‏بیدختی‏ ‏و‏ ‏مردانی‏، 1393).
‏واژه‏ ‏عدالت‏ ‏سازمانی‏ ‏اولین‏ ‏بار‏ ‏توسط‏ ‏گرینبرگ Grinburg
‏ ‏در‏ ‏سال‏ 1987 ‏مطرح‏ ‏شد‏ . ‏به‏ ‏نظرگرینبرگ،‏ ‏عدالت‏ ‏سازمانی‏ ‏با‏ ‏ادراک‏ ‏کارکنان‏ ‏از‏ ‏انصاف‏ ‏کاری‏ ‏در‏ ‏سازمان‏ ‏مرتبط‏ ‏است .‏به‏ ‏بیانی‏ ‏دیگر‏ ‏این‏ ‏نظریه‏ ‏احساس‏ ‏افراد‏ ‏را‏ ‏درباره‏ ‏منصفانه‏ ‏بودن‏ ‏نحوه‏ ‏رفتار‏ ‏با‏ ‏خودشان‏ ‏و دیگران‏ ‏طبقه‏ ‏بندی‏ ‏و‏ ‏تشریح‏ ‏می‏ ‏کند‏. ‏احساسی‏ ‏که‏ ‏برای‏ ‏اثربخشی‏ ‏عملکرد‏ ‏سازمان‏ ‏ها‏ ‏و نیز‏ ‏رضایت‏ ‏افراد‏ ‏در‏ ‏سازمانها‏ ‏ضرورت‏ ‏دارد. ‏« ‏کروپانزانو‏ » Kropanzano
‏ ‏عدالت‏ ‏سازمانی‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏مثابه‏ ‏یک‏ ‏جستار‏ ‏روان‏ ‏شناختی‏ ‏درنظر‏ ‏میگیرد‏ ‏که‏ ‏روی‏ ‏ادارک‏ ‏از‏ ‏انصاف‏ ‏در‏ ‏محیط‏ ‏کاری تأکید‏ ‏دارد‏ (‏دهقانیان،‏ ‏صبور و‏ ‏حجتی،‏ 1392).
‏با‏ ‏وجود‏ ‏اینکه‏ ‏مطالعات‏ ‏اولیه‏ ‏در‏ ‏مورد‏ ‏عدالت‏ ‏به‏ ‏اوایل‏ ‏دهه‏ ‏1960و‏ ‏کارهای‏ ‏جی‏ ‏استیسی آدامز G stici adamz
‏ ‏برمی گردد،‏ ‏با‏ ‏این‏ ‏حال‏ ‏بیشتر‏ ‏مطالعات‏ ‏درباره‏ ‏عدالت‏ ‏در‏ ‏سازما‏ ‏نها‏ ‏از‏ ‏سال‏ 1990 ‏شروع شدند‏. ‏کاراش‏ ‏و‏ ‏اپکتور‏ ‏در‏ ‏سال‏ 2001 ‏تحقیقاتی‏ ‏را‏ ‏انجام‏ ‏داده‏ ‏و‏ ‏دراین‏ ‏تحقیقات‏ ‏به‏ ‏دنبال‏ ‏تعیین منابع‏ ‏یا‏ ‏کانون‏ ‏های‏ ‏عدالت‏ ‏بوده‏ ‏اند؛‏ ‏به‏ ‏این‏ ‏معنا‏ ‏که‏ ‏چه‏ ‏چیزی‏ ‏را‏ ‏یا‏ ‏چه‏ ‏کسی‏ ‏را‏ ‏کارکنان‏ ‏عامل بی‏ ‏عدالتی‏ ‏در‏ ‏سازمان‏ ‏می‏ ‏دانند‏(‏فانی،‏ ‏دانایی‏ ‏فرد و‏ ‏زکیانی،‏ 1392)‏.
‏در‏ ‏ادبیات‏ ‏سازمان‏ ‏و‏ ‏مدیریت،‏ ‏واژه‏ ‏عدالت‏ ‏سازمانی‏ ‏ابتدا‏ ‏توسط‏ ‏گرینبرگ‏ ‏به‏ ‏کارگرفته‏ ‏شد‏. ‏به‏ ‏نظرگرینبرگ‏ ‏عدالت‏ ‏سازمانی‏ ‏با‏ ‏ادراک‏ ‏کارکنان‏ ‏از‏ ‏انصاف‏ ‏کاری‏ ‏در‏ ‏سازمان‏ ‏مرتبط‏ ‏است‏. ‏تحقیقات‏ ‏نشان‏ ‏داده‏ ‏اند‏ ‏که‏ ‏فرایندهای‏ ‏عدالت،‏ ‏نقش‏ ‏مهمی‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏سازمان‏ ‏ایفاء‏ ‏می‏ ‏کنند‏ ‏و‏ ‏این‏ ‏که‏ ‏برخورد‏ ‏با‏ ‏افراد‏ ‏در‏ ‏سازمان‏ ‏ها‏ ‏چطور‏ ‏ممکن‏ ‏است‏ ‏باورها،‏ ‏احساسات،‏ ‏نگرش‏ ‏ها‏ ‏و‏ ‏رفتار‏ ‏کارکنان‏ ‏را‏ ‏تحت‏ ‏تاثیر‏ ‏قرار‏ ‏دهد‏. ‏رفتار‏ ‏عادلانه‏ ‏از‏ ‏سوی‏ ‏سازمان‏ ‏با‏ ‏کارکنان‏ ‏عموما‏ ‏منجر‏ ‏به‏ ‏تعهد‏ ‏بالاتر‏ ‏آن‏ ‏ها‏ ‏نسبت‏ ‏به‏ ‏سازمان‏ ‏و‏ ‏رفتار‏ ‏شهروندی‏ ‏فرا‏ ‏نقش‏ ‏آن‏ ‏ها‏ ‏می‎‏شود‏ (‏دوستار‏ ‏و‏ ‏اسماعیل‏ ‏زاده‏، 1392).
‏2-2-3) مفاهیم و کاربردهای عدالت سازمانی
‏تحقیق‏ ‏در‏ ‏زمینه‏ ‏عدالت‏ ‏سازمانی‏ ‏تاریخ‏ ‏طولانی‏ ‏دارد‏ ‏و‏ ‏صاحب‏ ‏نظران‏ ‏طبقه‏ ‏بندی‏ ‏های‏ ‏مختلفی‏ ‏از‏ ‏عدالت‏ ‏سازمانی‏ ‏را‏ ‏مطرح‏ ‏نموده‏ ‏اند‏. ‏عدالت‏ ‏سازمانی‏ ‏را‏ ‏می‏ ‏توان‏ ‏بدین‏ ‏صورت‏ «‏مطالعه‏ ‏برابری

 

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 
برای مشاهده توضیحات فایل  مبانی نظری وپیشینه تحقیق عدالت سازمانی  اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت مبانی نظری وپیشینه تحقیق عدالت سازمانی روی دکمه زیر کلیک نمائید ✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی ✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️  دانلود سریع و مستقیم ✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول ✔️ دانلود مبانی نظری وپیشینه تحقیق عدالت سازمانی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.