مبانی نظری و پیشینه توسعه ژئوتوریسم
مبانی نظری و پیشینه توسعه ژوتوریسم مبانی نظری و پیشینه توسعه ژوتوریسمدانلود مبانی نظری و پیشینه توسعه ژوتوریسم مبانینظریوپیشینهتوسعهژوتوریسممبانینظریپیشینهتوسعهژوتوریسم-------
مبانی نظری و پیشینه توسعه ژئوتوریسم
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 22
حجم فایل: 0
قیمت: 26400 تومان
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 22 صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
2-1- انسان و طبیعت 14
2-2- انواع مناطق طبیعی 14
2-3- مفهوم گردشگری 14
2-4- جغرافیای گردشگری 15
2-5- انواع توریسم 15
2-6- توسعه پایدار و گردشگری پایدار 16
2-7- گردشگری بر پایه طبیعت ( اکوتوریسم ) 17
2-8- ارکان اصلی اکوتوریسم 17
2-9- مفهوم ژئوتوریسم 17
2-10- قلمرو ژئوتوریسم 18
2-11- شکل های جالب زمین 18
2-12- فرایندهای زمین 18
2-13- ژئوسایت ها 19
2-13-1- ژئوسایت های اولیه 19
2-13-2- ژئوسایت های ثانویه 19
2-14- نمونه ای از ژئوسایتهای ایران و جهان 19
2-15- مفهوم ژئوپارک 20
2-16- مفهوم ژئوپارک از دیدگاه یونسکو 20
2-17- چشم انداز یا LANDSCAPE 20
2-18- پتانسیل بالقوهٌ ژئوپارک های ایران 20
2-19- گونه های مختلف ژئوتوریسم 21
2-20- ژئوتوریسم ماجراجویانه 22
2-21- ژئوتوریسم پایدار 23
2-22- ابزارهایى مورد استفاده در تفسیر ژئوتوریسم و ژئوسایت ها 23
2-23- مزیت ها واثرهاى مثبت ژئوتوریسم و ژئوپارک 25
2-24- سیاست گذاری های کلان کشور بر روند توسعه ژئوتوریسم 26
2-25- حفاظت از محیط زیست 27
2-26- طرح پایدار و اقامتگاه های طبیعی 27
2-27- نوشتن طرح اکوتوریستی برای منطقه 27
2-28- ظرفیت قابل تحمل 27
2-29- نقش مناطق حفاظت شده در توسعه پایدار 27
2-30- دشواری طرح ریزی در مناطق حفاظت شده 28
2-31- وظایف گردشگران طبیعت 29
2-32- وظایف دولت برای طبیعت گردی 29
2-33- انواع طبیعت گردها 29
2-34- منطقه بندی پارک ها و طرح های مدیریتی 30
2-1- انسان و طبیعت
ذات وجودی انسان از خاک است و انسان ها بطور ناخود آگاه طبیعت را دوست می دارند. جاذبه ها و چشم اندازهای طبیعی، عبارت از مجموع ویژگی هایی است که انسان با چشم قادر به مشاهده و با دیگر حواس قادر به درک آن است. (رضوانی، 1387 ص 19)
کمتر کسی است که در سفرهای بین شهری از چشم اندازهای طبیعت بی جان از جمله کوه، دشت و درههای کنار جاده لذت نبرد و به توصیف آنچه دیده نپردازد. (حاج علیلو - نکویی صدر، 1390 ص1)
ارزش طبیعت در میان ایرانیان به حدی است که در فرهنگ باستانی ما روزی را به عنوان سپاس از طبیعت نام گذاری کرده اند. ارزش طبیعت و میراث آن به سرعت در حال تبدیل به نیروی مولد جدیدی در صنعت گردشگری است (فور و مگرلی، 1388).
2-2- انواع مناطق طبیعی
به صورت کلی می توان طبیعت را به دو بخش جاندار و بی جان تقسیم نمود. طبیعت جاندار آن دسته از طبیعت است که ویژگی اصلی آن منابع تفرجگاهی، چشم اندازهای بدیعی است، که سبب آرامش روحی انسان و احساس رضایت می شود. (رضوانی، 1387 ص 19)
طبیعت بی جان عبارتند از کوه و کوهستان، دره دشت، غار، رودخانه، چشمه، آبشار، دریا و ساحل، دریاچه و تالاب و کویر می باشد.
2-3- مفهوم گردشگری
گردشگری یا توریسم واژه ای است فرانسوی که از ریشهٌ "تور" گرفته شده است. تور در زبان فرانسه به معانی زیر آمده است : حرکت دورانی (چرخش) عمل پیمودن، طی کردن پیرامون، سیر کردن و گردش نمودن. به نظر پیرلاروس، توریسم یا گردشگری عمل مسافرت به منظور تفنن و لذت است و گردشگر یا توریست، کسی است که برای خوشنودی خود و لذت بردن مسافرت می کند( محلاتی 1380 :2)