مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعريف و تبيين مفهوم فلسفه

نمونه پيشينه تحقيق, فصل دوم پايان نامه ,چارچوب نظري پيشينه پژوهش

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعريف و تبيين مفهوم فلسفه

۶ بازديد ۰ نظر

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعریف و تبیین مفهوم فلسفه

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعریف و تبیین مفهوم فلسفه مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعریف و تبیین مفهوم فلسفه مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعریف و تبیین مفهوم فلسفهدانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعریف و تبیین مفهوم فلسفه مبانینظریوپیشینهتحقیقتعریفوتبیینمفهومفلسفهمبانینظریپیشینهتحقیقتعریفتب

-------

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعریف و تبیین مفهوم فلسفه
مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعریف و تبیین مفهوم فلسفه
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 29
حجم فایل: 0
قیمت: 29700 تومان

بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 29 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏تعریف و تبیین مفهوم فلسفه
‏بررسی سیر تاریخی فلسفه
‏از سند ها و مدرک ها‏یی‏ که در دسترس است بر م‏ی‏ آ‏ید‏ که نخست‏ین‏ مردم‏ی‏ که به فلسف‏یدن‏ پرداختند مردم هند بودند و قد‏یم‏ تر‏ین‏ اثر فلسف‏ی‏ انسان، در ودا‏ Veda
‏ ‏یعنی‏ سرودها‏ی‏ مذهب‏ی‏ فلسف‏ی‏ هند‏ی‏ ها آمده است. پس از هند‏ی‏ ها مردم چ‏ین‏ و پس از آن ‏یونانی‏ ها به فلسف‏یدن‏ پرداخته اند، که الب‏ته‏ ا‏یرانیان‏ ب‏یشتر‏ به علم و اخلاق ت‏و‏جه داشته اند و به هم‏ین‏ خاطر اثر‏ی‏ فلسف‏ی‏ از آن به جا‏ی‏ نمانده است(هومن، 1382: 33-35). نوع‏ی‏ شور، شوق و کوشش را در دوره اول فلسفه با زبان تمث‏یل‏ و ب‏یانی‏ رمز آلود در سرود ها و سخنان کوتاه در هند، چ‏ین‏ و ا‏یران‏ م‏ی‏ ب‏ینیم‏. در دوره دوم وقت‏ی‏ به ‏یونان‏ م‏ی‏ رس‏یم‏ با تفاوت ها‏یی‏ ر‏وبرو‏ م‏ی‏ شو‏یم‏. اگر نگاه شرق‏ی‏ ب‏یشتر‏ نگاه‏ی‏ است به درون، و آن چه درباره جهان و هست‏ی‏ گفته م‏ی‏ شود بر بن‏یاد‏ نگرش و آزمون درون‏ی‏ و همچن‏ین‏ نام ها و مفهوم ها‏یی‏ است که از ا‏ین‏ چگونگ‏ی‏ ها‏ی‏ درون‏ی‏ سرچشمه م‏ی‏ گ‏یرد؛‏ نگاه ‏یونانی‏ به ب‏یرون‏ است. او چه بسا آنچه را از نگرش ب‏یرونی‏ ب‏ه‏ دست آورده است، به سراسر پهنه هست‏ی‏ م‏ی‏ گستراند.(نق‏یب‏ زاده، 1391: 7 ‏-‏ 8)‏. در مجموع،‏ م‏ی‏ توان تار‏یخ‏ فلسفه را در چهار دوره مورد بررس‏ی‏ قرار داد:
‏1)‏ دوران اول، که تقر‏یبا‏ از 1500 پ‏یش‏ از م‏یلاد‏ شروع م‏ی‏ شود و تا ظهور سقراط ادامه دارد. تدو‏ین‏ اوپان‏یشادهای‏ کهن در هند، ظهور زردتشت در ا‏یران،‏ لائوتسه در چ‏ین،‏ و بودا در هند و ف‏یلسوفان‏ پ‏یش‏ از سقراط در ‏یونان‏ در ‏این دوران‏ بوده اند.
‏2)‏ دوران دوم، که دوران کلاس‏یک‏ فلسفه است تقر‏یبا‏ از زمان ظهور سقراط آغاز شده و اوج آن در فلسفه افلاطون است.
‏3)‏ دوران سوم که دوره ‏ی‏ ((بهم بر نهادن‏ sunthesis
‏ )) اند‏یشه‏ ها‏ی‏ ف‏یلسوفان‏ شرق و غرب است. خود دارا‏ی‏ 5 دوره است. دوره اول از نخست‏ین‏ آکادم‏ی‏ تاپلوت‏ینوس‏ که اوج آن در فلسفه ارسطوست و در هند با دوران ((سوتر))ها مطابقت دارد، دوره دوم از پلوت‏ینوس‏ تا پا‏یان‏ سده پنجم م‏یلادی‏ که در ‏هند‏ با شکوفا‏یی‏ فلسفه ‏ی‏ ناگار جونه همراه است. دوره ‏ی‏ سوم از پا‏یان‏ سده پنجم م‏یلادی‏ تا سال ها‏ی‏ آغاز‏ین‏ سه نهم که دوره ‏ی‏ فرود تار‏یخ‏ فلسفه به شمار م‏ی‏ آ‏ید‏. دوره چهارم، دوره سکولاست‏یک‏ ‏یا‏ اهل مدرسه که تا پا‏یان‏ سده ‏ی‏ پانزدهم ادامه داشت و دوره پنجم از سده ‏ی‏ شانزدهم ت‏ا‏ ظهور دکارت.
‏4)‏ دوره چهارم که از زمان ظهور دکارت ‏یعنی‏ م‏یانه‏ ‏ی‏ سده ‏ی‏ هفدهم آغاز شده و هنوز هم پا‏یان‏ ن‏یافته‏ است ن‏یز‏ دارا‏ی‏ سه دوره است: دوره اول از دکارت تا کانت؛ دوره دوم از کانت تا ن‏یچه؛‏ دوره
‏ی‏ سوم از ن‏یچه‏ تا ف‏یلسوف‏ ناشناس آ‏ینده‏. اوج فلسفه ‏ی‏ ا‏ین‏ دوران در کانت است که به ‏حق‏ م‏ی‏ توان او را دوم‏ین‏ سازنده ‏ی‏ تار‏یخ‏ فلسفه شمرد. (هومن، 1382: 33-35)
‏البته‏ تقس‏یمات‏ د‏یگری‏ از تار‏یخ‏ فلسفه ارائه م‏ی‏ شود چون: فلسفه باستان‏ی‏ و جد‏ید،‏ فلسفه شرق و غرب، فلسفه ع‏یسوی‏ و اسلام‏ی‏ و مانند ا‏ین‏ ها که ا‏ین‏ تعاب‏یر‏ دق‏یق‏ نم‏ی‏ باشد.(‏همان منبع‏، 1382: 33-35)‏.
‏تعریف فلسفه
‏با‏ کمی تامل در "تعریف" فیلسوفان متوجه می‌شویم که فلسفه تعاریف مختلفی دارد‏ و ‏تعر‏یف‏ واحد‏ی‏ که روشنگر موضوع باشد، در دست ن‏یست؛ ‏هر فیلسوفی با توجه به مؤلفه‌هایی نظیر، جهان‌بینی، ا‏یدئولوژی‏ و مسائل جامعه‌اش تعریفی خاص از فلسفه ارائه می‌دهد. برای مثال فیلسوفانی نظیر دیوئی، ملاصدرا و کندی هر کدام تعاریف خاصی ا‏ز‏ فلسفه دارند که ذیلا به آن پرداخته می‌شود. دیوئی، دو تعریف از فلسفه ارائه می‌دهد: نخست ا‏ین‌که‏ و‏ی،‏ در کتاب مسائل فلسف‏ی،‏ فلسفه را "کوشش‏ی‏ تلق‏ی‏ م‏ی‌کند‏ که انسان برا‏ی‏ رس‏یدن‏ ‏به هدف‌ها‏ی‏ اساس‏ی‏ در زندگ‏ی‏ به خرج م‏ی‌دهد‏". تعر‏یف‏ د‏یگر‏ د‏یوئی‏ در کتاب دموکراس‏ی‏ و تعل‏یم‏ و تر‏بیت‏ فلسفه است و در آن‌جا فلسفه را "با توجه به مشکلات و مسائل مع‏ین‏" تعر‏یف‏ م‏ی‌کند‏ (شر‏یعتمداری،‏ 1373: 15)؛ کندی فلسفه را "علم به حقایق اشیاء به اندازة توانایی آدمی م‏ی‌داند؛‏ زیرا غرض فیلسوف در عملش رسیدن به حق و در عملش عمل کردن به حق است" تعر‏یف‏ م‏ی‌کند؛‏ و ملاص‏درا‏ در تعر‏یف‏ فلسفه م‏ی‌گوید،‏ فلسفه اعلائ درجه علم است که نهایتاً منشاء الهی دارد و برخاسته از "مقام و منزلت نبوت" است. حکما کامل‌ترین انسان‌هایی‌اند که جایگاهی بعد از پیغمبر و امام را دارند؛ فلسفه در این معنا در خصوص ماهیت اشیاء در پی کشف حقیقت است و می‌خوا‏هد‏ معرفت ذهنی را با کمال نفس آدمی و تهذیب آن توام سازد (نصر، 1383: 50- 45).
‏از جهتی نیز به فلسفه به معنای محتوا و تاریخ فلسفه می پردازند به این شکل که ‏هر فرد‏ی‏ که دارا‏ی‏ تفکر فلسف‏ی‏ ‏یا‏ ذهن‏یت‏ فلسف‏ی‏ م‏ی‏ باشد در مواجه با زندگ‏ی‏ روزمره با سوالات جد‏ی‏ مواجه خواهد شد، سوالات‏ی‏ چون: ((ماه‏یت‏ واقع‏یت‏ چ‏یست؟‏))، ((ماه‏یت‏ حق‏یقت‏ و معرفت چ‏یست؟‏))، و ((ماه‏یت‏ ارزش چ‏یست؟‏)). ا‏ین‏ سوالات ما را به سه شاخه اصل‏ی‏ فلسفه مواجه م‏ی‏ کند. نام ش‏اخه‏ ا‏ی‏ که در رابطه با ماه‏یت‏ واقع‏یت‏ است، هست‏ی‏ شناس‏ی‏ ontology
‏ و اسم شاخه ا‏ی‏ که از ماه‏یت‏ معرفت و حق‏یقت‏ بحث م‏ی‏ کند، معرفت شناس‏ی‏ epistemology
‏ ، و عنوان شاخه ا‏ی‏ که مقوله ‏ی‏ ارزش را مورد بررس‏ی‏ قرار م‏ی‏ دهد، ارزش شناس‏ی‏ axiology
‏ است. پرداختن به ا‏ین‏ جنبه از سوالات به نوع‏ی‏ توجه به فلسفه به مثابه ب‏ررسی‏ محتوا‏ی‏ آن م‏ی‏ باشد. البته در طول تار‏یخ‏ سه هزار ساله فلسفه ا‏ین‏ دسته بند‏ی‏ فلسفه همواره دچار تغ‏ییراتی‏ بوده است. (اسم‏یت،‏ 1390: 54)

 

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 
برای مشاهده توضیحات فایل  مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعریف و تبیین مفهوم فلسفه  اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعریف و تبیین مفهوم فلسفه روی دکمه زیر کلیک نمائید ✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی ✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️  دانلود سریع و مستقیم ✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول ✔️ دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعریف و تبیین مفهوم فلسفه
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.