مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعاریف و مدل های مدیریت دانش (فصل دوم)
مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعاریف و مدل های مدیریت دانش (فصل دوم) مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعاریف و مدل های مدیریت دانش (فصل دوم)دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعاریف و مدل های مدیریت دانش (فصل دوم) مبانینظریوپیشینهتحقیقتعاریفومدلهایمد-------
مبانی نظری و پیشینه تحقیق تعاریف و مدل های مدیریت دانش (فصل دوم)
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 51
حجم فایل: 0
قیمت: 69300 تومان
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 51 صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
بخش اول: مبانی نظری و ادبیات تحقیق
2-1- مبانی نظری در خصوص مدیریت دانش
13
2-1-1- مقدمه
13
2-1-2- مفهوم مدیریت دانش
14
2-1-3- تاریخچه مدیریت دانش
15
2-1-4- اصول مدیریت دانش
16
2-1-5- تئوری های مدیریت دانش
18
2-1-5-1- تئوری مدیریت دانش جامع
18
2-1-5-2- تئوری مدیریت دانش تیمی
19
2-1-5-3- تئوری مدیرت دانش جامعه گرا
21
2-1-6- زیرساختارهای مدیریت دانش
22
2-1-6-1- منابع انسانی
25
2-1-6-2- فناوری اطلاعات
26
2-1-6-3- فرهنگ سازمانی
28
2-1-6-4- ساختار سازمانی
29
2-1-7- فرایند های مدیریت دانش
30
2-1-8- فرایندهای لازم برای استقرار مدیریت دانش در سازمان
31
2-1-8-1- تولید دانش
32
2-1-8-2- کسب دانش
33
2-1-8-3- ذخیره سازی دانش
36
2-1-8-4- تسهیم و توزیع دانش
37
2-1-8-5- بکارگیری دانش
38
2-1-9- مدل های مدیریت دانش
39
2-1-9-1- مدل عمومی دانش در سازمان
40
2-1-9-2- مدل هیسیگ
41
2-1-9-3- مدل مک الروی
42
2-1-9-4- مدل بک من
42
2-1-9-5- مدل c7
43
2-1-9-6- مدل نوناکا و تاکوچی
44
بخش دوم: پیشینه تحقیق
2-2- پیشینه تحقیق در سطح بین الملل وایران
48
2-2-1- درسطح ایران
49
2-2-2.درسطح بین الملل
53
بخش اول
مبانی نظری و ادبیات تحقیق
مبانی نظری در خصوص مدیریت دانش
مقدمه:
مدیریت دانش چیست؟از کجا نشات می گیرد؟و چرا مهم است؟بلانت- Bellanet
معتقد است که مدیریت دانش فرایندی است که از طریق آن سازمانها اطلاعات جمع آوری شده خود را به کار می گیرند (بلانت، 2007،5). مالهوترا استدلال می کند برای اینکه به تعریفی از مدیریت دانش دست یابیم باید بدانیم که مدیریت دانش صرفا درباره فناوری نیست ، بلکه در مورد فرایندها،افراد،رفتارها،جریان های کاری و سایر عوامل دیگری است که صرفا بر حسب فناوری اطلاعات تعریف نمی شوند ،درست است که در این خصوص به فناوری اطلاعات نیازمندیم اما نمی توانیم بگوییم که مدیریت دانش را صرفا از طریق اجرای این برنامه ها می توان انجام داد..( ( هالهوترا،1997 ،118) -Malhotra
مفهوم مدیریت دانش:
مدیریت دانش مفهومی پیچیده و گسترده است و به همین دلیل صاحبنظران مختلف از زوایای گوناگون به آن نگریسته اند.
ابتدایی ترین تعریف برای مدیریت دانش عبارت است از :یافتن راهی جهت خلق،شناسایی آشکار،اشتراک و توزیع دانش سازمانی به افراد نیازمند آن.(شفیعا،1386،2)
مدیریت دانش به فرایند تسخیر تخصص های جمعی و به کارگیری هوشمندی در سازمان و استفاده از آن برای پرورش نوآوری از طریق یادگیری سازمان مستمر اشاره دارد.(افراز،1384،60)
مدیریت دانش مجموعه ای از فرایند ها است که ناظر بر خلق ،اشاعه و بهره گیری از دانش است این تعریف مستلزم خلق ساختارهای سازمانی حمایتی ،تسهیل روابط اعضا ، استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات در شبکه و توزیع دانش است.(فاتح و همکاران،1387،13)
دانش عبارت است عملی که متکی بر نوآوری ،تخصص جمعی ،روابط خاص و اتحاد های بین سازمانی است ، دانش عبارت است از فعالیت و رفتار ارزش افزا(ابطحی و صلواتی ،1385،25)
جدول 2-1مجموعه تعاریف مدیریت دانش
محقق
تعریف
مالهوترا(Malhotra 1997)
فرایندی که به واسطه آن سازمان ها در زمینه یادگیری (درونی کردن دانش)کدگذاری دانش(بیرونی کردن دانش)و توزیع و انتقال دانش مهارت هایی کسب می کنند.
استیوهالس(Hales 2001)
فرایندی که سازمان ها به واسطه آن توانایی تبدیل داده به اطلاعات و اطلاعات به دانش را پیدا کرده و همچنین قادر خواهند بود تا دانش کسب شده را به گونه ای موثر در تصمیم های خود بکار گیرند.
کارل ویگ(K.Wiig 2002)
مدیریت دانش یعنی ایجاد فراید هی لازم برای شناسایی و جذب داده ،اطلاعات و دانش های مورد نیاز سازمان از محیط درونی و بیرونی و انتقال آن ها به تصمیم ها و اقدامات سازمان و افراد
لیبس کیند(Liebeskind 1996)
سیستمی برای اداره،جمع آوری ،اصلاح و اشاعه دانش در تمام اشکال آن در یک سازمان