پیشینه تحقیق و مبانی نظری انگیزش شغلی

نمونه پيشينه تحقيق, فصل دوم پايان نامه ,چارچوب نظري پيشينه پژوهش

پیشینه تحقیق و مبانی نظری انگیزش شغلی

۸ بازديد ۰ نظر

پیشینه تحقیق و مبانی نظری انگیزش شغلی

دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری انگیزش شغلی پیشینه تحقیق و مبانی نظری انگیزش شغلی پیشینه تحقیق و مبانی نظری انگیزش شغلیدانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری انگیزش شغلی پیشینهتحقیقومبانینظریانگیزششغلیپیشینهتحقیقمبانینظریانگیزششغلی

-------

پیشینه تحقیق و مبانی نظری انگیزش شغلی
پیشینه تحقیق و مبانی نظری انگیزش شغلی
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 22
حجم فایل: 0
قیمت: 26400 تومان

بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 22 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏مبانی نظری ‏انگیزش شغلی
‏تعریف شغل
‏کلمه شغل غالباً‌‌ بدون تعریف دقیق مورد استفاده قرار می گیرد. پیش از تعریف شغل لازم است «‏پست‏» توضیح داده شود. پست عبارت است از مجموعه ای از کارها، وظایف و مسئولیت هایی که یک فرد در یک سازمان به طور منظم انجام می دهد.‏ ‏شغل یک یا چند پست کاملاً همسان در یک سازمان است که وظایف، مهارت ها، دانسته ها و مسئولیتهای مشابهی در بر دارد و یا اینکه شغل، تعدادی پست یا مجموعه ای از وظایف است که از نظر ماهیت و شرایط کار متشابه اند و تعدادی از کارگران که معمولاً می توانند از یک پست به پست دیگر جابه جا شوند، آنرا بر عهده می گیرند(حیدری پوری، 1390).
‏شغل از نظر لغوی به معنی به کار واداشتن کسی است و آنچه که مایه مشغولیت می باشد. از طریق اشتغال، فرد فعالانه در جریان تولید و خدمات مشارکت می کند و پاداشی نقدی یا جنسی دریافت می دارد(شفیع آبادی، 1376).
‏کار و شغل فعالیتی بدنی یا فکری در جهت تولید و خدمت است. به طور کلی کار فعالیتی است که از کسی خواسته شده و در مقابل آن به وی مزد پرداخت می شود(تابش فر، 1392)
‏در تعریف دیگری، شغل عبارت است از گروهی از موقعیتهای مشابه در یک موسسه، اداره یا کارگاه که افراد واجد شروط خاص می توانند این موقعیت ها را احراز کنند و وظایف محوله راانجام دهند(شفیع آبادی، 1376).
‏امانی(1379) در مورد تعریف شغل می نویسد: شاغل کسی است که شغل و حرفه ای دارد و به طور عمده ساعاتی را در هفته و یا در ماه به این شغل و حرفه می پردازد و مزد و حقوق بابت کار در این شغل دریافت می کند.
‏شفیع آبادی(1376) سه خصوصیت عمده در مورد شغل بیان می کند:1- نوعی فعالیت فکری یا جسمی است که به منظور رفع نیازهای انسان انجام می گیرد. این تلاش در نهایت باعث خستگی عضلانی و عصبی می شود فرد پس از مدتی کارکردن به استراحت نیاز دارد.
‏2- تلاش نسبتاً دائمی است و فعالیت های زود گذر و موقتی را که به زودی عوض می شوند را شامل نمی گردد.
‏3- از طریق کار، کالایی تولید می شود یا خدمتی ارائه میگردد، کالای تولید شده و خدمت انجام گرفته باید از نظر قانونی مقبول و از دیدگاه شرعی صحیح باشد.
‏به طور خلاصه می توان گفت: شغل یعنی کاری که فرد مشغول به انجام آن است و از طریق آن هم انجام وظیفه می کند و هم امرار معاش می نماید.
‏2-3-‏2- ‏تعریف انگیزه و انگیزش
‏واژه ‏انگیزش ‏دراصطلاح ‏به ‏معنای ‏پویایی ‏و ‏حرکت ‏است. ‏از ‏نظر ‏سازمانی انگیزه ‏عبارت ‏است ‏از ‏عامل ‏درونی ‏که ‏باعث ‏تغییر ‏در ‏رفتار ‏و ‏حرکت ‏در مسیر ‏پیشبرد ‏و ‏اهداف ‏سازمانی ‏می ‏گردد(بهادری و همکاران، 1391).
‏از ‏میان ‏همه ‏مفاهیمی ‏که ‏متخصصان ‏رفتار ‏سازمانی، ‏مدیریت ‏و ‏روان شناسان ‏سازمانی ‏و ‏صنعتی ‏در ‏موقعیت ‏های سازمانی ‏مختلف ‏مورد ‏مطالعه ‏قرار ‏داده اند، ‏انگیزه ‏از ‏مهمترین ‏زمینه های ‏پژوهشی ‏مؤثر ‏در ‏رفتار ‏فرد ‏در ‏سازمان ‏است‏(‏خورشیدی و همکاران، 1389‏).
‏ناگی‏ Nagy
‏ (1996) تعاریف ‏متعدد ‏انگیزه ‏را ‏بر پایه ‏سه ‏محور ‏به ‏شرح ‏زیر ‏تبیین ‏کرده ‏است:
‏1- به ‏اعتقاد ‏هرزبرگ ‏و ‏سیندرمن‏ Herzberg & synderman
‏(1959) انگیزه ‏دارای ‏دو ‏بعد؛ ‏الف)- ‏عوامل ‏بهداشتی: در برگیرنده ‏ویژگی ‏های محیطی ‏شغل ‏و ‏جنبه ‏های ‏بیرونی ‏آن ‏مانند ‏سرپرستی، ‏حقوق، ‏روابط ‏بین ‏فردی، ‏شرایط ‏و ‏موقعیت ‏های ‏کاری ‏است ‏و ب)- ‏عوامل ‏برانگیزنده: ‏در ‏واقع ‏عوامل ‏وابسته ‏به ‏وظایف، ‏محتوای ‏شغل ‏و ‏جنبه ‏های ‏درونی ‏آن ‏و ‏در ‏بردارنده ‏ی جنبه هایی ‏مانند اهمیت ‏دادن ‏به ‏پیشرفت، ‏مسئولیت ‏و ‏رشد ‏است.
‏2- دومین ‏مفهوم ‏رایج ‏در ‏مورد ‏تعریف ‏و ‏مفهوم ‏انگیزه ‏نشأت ‏گرفته ‏از ‏دو ‏پرسش؛ ‏الف)- ‏در ‏حال ‏حاضر ‏چقدر ‏از شغل ‏خود ‏برانگیخته ‏می ‏شوید؟ ‏و ب)- ‏تا ‏چه ‏حد ‏از ‏شغل ‏خود ‏انگیزش ‏می ‏خواهید؟، ‏بدین ‏ترتیب ‏تفاوت ‏بین ‏آن ‏چه فرد ‏در ‏حال ‏حاضر ‏دارد ‏و ‏آن ‏چه ‏به ‏دنبال ‏آن ‏است، ‏می تواند ‏شاخصی ‏از ‏انگیزش ‏باشد. به ‏بیان ‏دیگر ‏گتی‏ Gatti
‏ (1989) انگیزه ‏را ‏کنشی ‏از ‏هماهنگی ‏میان ‏نیازها ‏و ‏ارزش ‏های ‏حرفه ‏ای ‏فرد ‏و ‏نظام ‏تقویت ‏کننده ‏کار ‏می ‏داند. ‏به ‏طور ‏کلی روانشناسی ‏مشاوره ‏انگیزش ‏را، ‏تفاوت ‏بین ‏آنچه ‏فرد ‏داراست، ‏در ‏برابر ‏آنچه ‏خواستار ‏آن ‏است ‏می داند.
‏3- لوکه‏ Locke
‏(1998) ‏انگیزه ‏را ‏نوعی ‏فرآیند ‏ارزشیابی ‏و ‏آن ‏را ‏حالت ‏هیجانی ‏خوشایند ‏و ‏مثبتی ‏می ‏داند ‏که ‏ناشی از ارزیابی ‏شغلی ‏یا ‏تجربه ‏های ‏شغلی ‏فرد ‏است. ‏رابینز‏ Robbins
‏(1998) ‏انگیزه ‏را ‏حاصل ‏تفاوت ‏میان ‏پاداش ‏هایی ‏که ‏فرد ‏دریافت می کند ‏با ‏مقدار ‏پاداشی ‏که ‏فکر ‏می ‏کند ‏باید ‏دریافت ‏کند ‏می ‏داند. ‏بدین ‏ترتیب ‏شخصی ‏که ‏واجد ‏سطح ‏بالایی ‏از ‏انگیزه است، ‏نسبت ‏به ‏شغل ‏خویش ‏بازخوردی ‏مثبت، ‏اما ‏شخص ‏فاقد ‏انگیزه ‏نسبت ‏به ‏شغل ‏بازخوردی ‏منفی ‏دارد.
‏لوسیر‏ Lussier
‏(1998) انگیزه ‏را ‏احساس ‏کام ‏یافتگی ‏نیازها ‏و ‏خواسته ‏ها ‏می ‏داند ‏و ‏اعتقاد ‏دارد، ‏داوری ‏فرد ‏در خصوص ‏آن ‏چه در ‏شغل ‏به ‏وقوع ‏می پیوندد، ‏انگیزه ‏او ‏از ‏شغل ‏را ‏تحت تأثیر ‏قرار ‏می دهد. از

 

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 
برای مشاهده توضیحات فایل  پیشینه تحقیق و مبانی نظری انگیزش شغلی  اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت پیشینه تحقیق و مبانی نظری انگیزش شغلی روی دکمه زیر کلیک نمائید ✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی ✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️  دانلود سریع و مستقیم ✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول ✔️ دانلود پیشینه تحقیق و مبانی نظری انگیزش شغلی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.