مبانی نظری خصوصی سازی و کیفیت سود

-------

مبانی نظری خصوصی سازی و کیفیت سود
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 38
حجم فایل: 58
قیمت: 51721 تومان
بخشی از متن:
فرمت ورد قابل ویرایش
تعداد صفحات: 38
پیشینه تحقیق کامل خارجی و داخلی
همراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متن
منابع کامل
ممکن است در توضیحات بهم پیوستگی در کلمات وجود داشته باشد ولی در فایل word اینگونه نیست.
قسمتی از متن:
تعریف و مفهوم خصوصیسازی
خصوصیسازی درسال 1983 برای اولین باردر فرهنگ لغات دانشگاه وبستر بدینصورت تعریف شده است: «خصوصیسازی عبارتست از تغییر کنترل یا مالکیت از سیستم دولتی به سیستم خصوصی».
قدیمی ترین تاریخ ثبت استفاده از واژه خصوصیسازی به سال 1948 برمیگردد وهانک مدعی تعمیم آن در سالهای 1981-1980 است؛ زمانی که وی درهیأت مشاوران اقتصادی رئیس جمهوری آمریکا خدمت میکرد (کمیجانی ورحیمیفرد، 1372). دریک تعریف کاربردی میتوان بیان نمود که خصوصیسازی، اصطلاحی بسیار گسترده، اما ساده است. خصوصیسازی انتقال داراییها یا توزیع خدمات از دولت به بخش خصوصی است که میتواند دامنه گستردهای را شامل شود که گاهی اوقات نقش بسیار محدود دولت رانیز منع میکندو در پارهای از اوقات شراکتی بین دولت وبخش خصوصی ایجاد میکند، درحالی که دولت همچنان بازیگرمسلط وغالب است (فافالوئیودونالدسون،2007). ازدیدگاه اقتصادی، خصوصیسازی مانده درآمد فعالیتهای اقتصادی وقدرت کنترل آنها را ازدولت به سرمایه گذاران بخش خصوصی منتقل میکند. درنتیجه، بازار توزیع درآمد را به دست گرفته، انگیزه سرمایه گذاری را بهبود میبخشد. خصوصی سازی شامل انتقال داراییها و فعالیتهای دولتی به بخش خصوصی است وعموماً به عنوان ابزارشکلدهی یک شرکت پوبا شناخته میشود که نتیجه فروش سهام دولت به سهامداران خصوصی است (پورتی، 1995).
تعریفهای گوناگونی از خصوصیسازی شده است که هریک بخشی ازمفهوم را میرسانند: خصوصیسازی عبارتست از :
- مجموعه عملیات حقوقی، اقتصادی، اجتماعی مبتنی برکاهش وحتی حذف دیوان سالاری وتکنوکراسی اداری برمؤسسات بخش عمومی (شمس،1371 ،ص11).
- مجموعهای از اقدامات که در قالب آن، سطوح وزمینه های گوناگون، کنترل یا مالکیت ویا مدیریت ازدست بخش دولتی خارج وبه دست بخش خصوصی سپرده میشود (بهکش،1381، 110-111).
- انتقال بنگاههای موجود تحت مالکیت دولت به مالکیت بخش خصوصی یا هر نوع انتقال مدیریت یا مالکیت از بخش دولتی به بخش خصوصی (گوکگووجونز،2006).
اهداف خصوصیسازی
اهداف خصوصیسازی باتوجه به ویژگیهای اقتصادی وموقعیت هرکشور با یکدیگر متفاوت خواهد بود. ولی به هر حال در همه کشورهایی که به خصوصیسازی پرداختهاند، هدف اصلی بهبود بخشیدن به اوضاع وشرایط اقتصادی است. در کنار این هدف اصلی اهداف دیگری نیز میتواند وجود داشته باشد که عبارتند از :
افزایش بهرهوری وتولید ملی، دستیابی دولت به منابع مالی بخش خصوصی، تشویق رقابت، افزایش رفاه ملی وافزایش کارایی فعالیتهای اقتصادی، صرفه جویی در هزینههای دولت، ایجاد رونق در بازار سرمایه و گسترش فرهنگ مشارکت در کشور ، جلوگیری از انحصارات آشکار، جمع آوری نقدینگی وایجاد نظام متعادل توزیع درآمد بین اقشار مختلف مردم.
هدف خصوصیسازی در سادهترین شکل آن گردش یا انتقال دارایی از یک سازمان غیرانتفاعی به مالکیت خصوصی برای اطمینان به تداوم وحفظ دارایی است. (واد، 2008،4).
به طور کلی اهداف خصوصیسازی عبارتنداز :
شتاب بخشیدن به توسعه اقتصادی ، بهبود رقابت پذیری ، شفاف کردن تجدید ساختاری ومدرنیزه کردن شرکتها ، توسعه بازار سرمایه ، کارایی عملکرد ، تشویق به سرمایه گذاری خارجی و کارافرینی ، افزایش اشتغال ، بهبود استانداردهای زندگی ، کاهش بودجه دولت وتوانایی آن در جهت توسعه سرمایهگذاری درامور زیربنایی ، بهبود بهرهوری دستگاههای دولتی ، بهبود ارائه خدمات (وناواز، 2009، 11).
