پیشینه تحقیق افت تحصیلی
مبانی نظری و پیشینه تحقیق افت تحصیلیپیشینه تحقیق افت تحصیلیمبانی نظری افت تحصیلیتحقیق افت تحصیلیپیشینه افت تحصیلیافت تحصیلی-------
پیشینه تحقیق افت تحصیلی
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 98
حجم فایل: 105
قیمت: 51721 تومان
بخشی از متن:
فرمت ورد قابل ویرایش
تعداد صفحات: 98
همراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متن
منابع کامل
ممکن است در توضیحات بهم پیوستگی در کلمات وجود داشته باشد ولی در فایل word اینگونه نیست.
قسمتی از متن:
افت تحصیلی
یکیاز مشکلات نظامهای آموزشی هر کشور افت تحصیلی است. یک نظام آموزش کار آمد،کمترین افت تحصیلی و بالاترین بازدهی را دارد. در کشور ما هم افت تحصیلی یکی از مهمترین مسایل و مشکلات کنونی نظام آموزش و پرورش است که هر سال دهها میلیارد ریال بودجه کشور را به هدر میدهد و نیروهای بالقوه انسانی جامعه را از آموزش و پرورش خارج میکند.
«مجموع خسارات اقتصادی ناشیاز شکست تحصیلی (وقوع ترک تحصیلی زودرس و تکرار پایههای تحصیلی در 12 پایه اول ابتدایی تا پایان چهارم متوسطه) 1365، 67 و 69 حدود556479 ،720966و 1089573 میلیون ریال بوده است. از مجموع کل دانشآموزان در سال 65 بیش از دو میلیون و دویست هزار نفر و در سال 67 بیشتر از دو میلیون و چهارصد هزار نفر و در سال 69 بیش از دو میلیون و هفتصد هزار نفر مردود شدهاند.
همچنیندر سال 65 بیشر از ششصد و چهل هزار نفر از دانش آموزان دچار ترک تحصیل شدهاند که این رقم در سال 69 به بیش از هشتصد هزار نفر رسیده است. (نفیسی،1371، 115-114)
عوامل افت تحصیلی
عوامل افت تحصیلی را بر دو نوع تقسیم نمودهاند: 1- عوامل داخلی 2- عوامل خارجی
عوامل داخلی
عواملیهستند که عمدتاً مربوط به خود سازمان آموزش و پرورش میباشد و از دورن سازمان سرچشمه میگیرد مانند نا متناسب بودن هدفها و محتوای برنامه با نیازهای، استعدادها و علایق فراگیران،نامناسب بودن روشهای برنامهها و امکانات آموزش و پرورش با محتوای برنامهها، نامتناسب بودن فضای آموزشی مدرسه و کلاس و ……
عوامل خارجی
عواملی هستندکه مربوط به خود نظام آموزش و پرورش نمیشوند. بلکه خارج از نظام آموزش و پرورش بر کار این سازمان تاثیر میگذارند و باعث افت تحصیلی دانش آموزان میشوند.
از جمله این عوامل میتوان به : فقر و محرومیت اقتصادی، شرایط و عوامل فرهنگی و اجتماعی، شرایط عوامل و خانوادگی و توزیع نامناسب امکانات آموزشی اشاره کرد. البته باید یادآور شویم که این عوامل از یکدیگر جدا نبوده و بر هم تاثیر متقابل دارند و نمی توان هر کدام از اینها را به طور جداگانه مورد بررسی قرار داد. (معیری، 1370 ،25).
انواع شکستهای تحصیلی
به طور کلی میتوان تحقیقات موجود پیرامون شکستهای تحصیلی را به سه قسمت تقسیم کرد:
«آنهاییکه خود دانشآموز را عامل اصلی شکست میدانند و در این رهگذر، معتقد به «عامل هوش» به عنوان عامل موفقیت و یا شکست دانشآموز میباشند. طبیعی استکه نظریه هوش بیشتر در حیطه روانشناسی است و تحقیقات مختلف نشان میدهد کههنگامی که عامل هوش ثابت نگهداشته میشود،بین گروههای مختلف اجتماعی، فرهنگی از نظر پیشرفت تحصیلی، اختلاف معنیداری وجود دارد، یعنی عامل هوش نمیتواند تعیین کننده باشد. (منادی، 1372 ،58)
به موجب توافق عمومی، هوش، ناشی از هر دو عوامل ژنتیکی و محیطی است. بخشی از هوش به ژنهایی که فرد از والدین به ارث میبرد و بخشی دیگر به محیطی که در آن رشد وزندگی میکند، مربوط میشود. هوش در مقابل دگرگونیهای محیط حساس است و نسبت به آنها واکنش نشان میدهد پژوهش نشان داده است که دامنه وسیعی از عوامل محیطی از جمله با تجربه قبلی و تعلیم و تربیت شخصی که مورد آزمون قرار میگیرد. میزان آشنایی او با موضوع مندرج در آزمون، انگیزه اشتیاق به کسب نمره خوب، تسلط او به زبانی که در آزمون به کار رفته است و موارد بسیاری دیگر میتواند در اجرای آزمونهای هوشی موثر واقع شود. پاولزوجین تیسدریافتهاند که بهره هوشی تقریباً ارتباطی با موفقیت تحصیلی و اقتصادی ندارد. بدین ترتیب، تفاوتهای هوشی در بین طبقات اجتماعی و گروههای خواه عمدتاً به دلیل فاکتورهای محیطی و یا ژنتیکی، به خوبی میتواند کم اهمیت تلقی شوند. (صفری، 1369، 64 الی 61)