مبانی نظری و پیشینه پژوهش آموزش فلسفه برای کودکان (فصل 2)

نمونه پيشينه تحقيق, فصل دوم پايان نامه ,چارچوب نظري پيشينه پژوهش

مبانی نظری و پیشینه پژوهش آموزش فلسفه برای کودکان (فصل 2)

۶ بازديد ۰ نظر

مبانی نظری و پیشینه پژوهش آموزش فلسفه برای کودکان (فصل 2)

دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش آموزش فلسفه برای کودکان (فصل 2) مبانی نظری و پیشینه پژوهش آموزش فلسفه برای کودکان (فصل 2) مبانی نظری و پیشینه پژوهش آموزش فلسفه برای کودکان (فصل 2)دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش آموزش فلسفه برای کودکان (فصل 2) مبانینظریوپیشینهپژوهشآموزشفلسفهبرایکودکان(فصل2)مبانینظ

-------

مبانی نظری و پیشینه پژوهش آموزش فلسفه برای کودکان (فصل 2)
مبانی نظری و پیشینه پژوهش آموزش فلسفه برای کودکان (فصل 2)
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 34
حجم فایل: 0
قیمت: 35280 تومان

بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 34 صفحه

 قسمتی از متن word (..docx) : 
 

‏آموزش فلسفه برای کودکان
‏مبانی آموزش فلسفه برای کودکان
‏اندیشه آموزش فلسفه برای کودکان، قویا با اندیشه ها، روش و منش سقراط ارتباط دارد(قائدی 1384). برای سقراط و پیروان او، مسیر دانایی با شناخت نادانی فرد آغاز می شود. نقش معلم را می توان با ماما مقایسه کرد. معلم باید به صورتی بپرسد که اجازه دهد حقیقت آشکار شود. همانند ماما، معلم به تولید اندیشه کمک می کند(هاینس، 2002: 46) این گفته سقراط که "زندگی ارزشیابی نشده، ارزش زیستن ندارد"، زیربنای حرکت این برنامه درسی دانسته شده است(اسپیلتر، 1993، جنکینس، 2002، به نقل از قائدی).
‏اهمیت پرداختن به فلسفه برای کودکان و نوجوانان
‏در جهان پیچیدة امروز، افراد برای برخورد منطقی با چالش‏ ‏ها، به یادگیری مهارتهای تفکر نیازمندند . از سوی دیگر‏ ‏« فلسفه » ‏ ‏برای کودکان به عنوان یکی از ابزارهای اصلی پرورش مهار ت های تفکر در ، کودکان شناخته شده است. ما می‏ ‏توانیم بچه‏ ‏ها را در سطح خودشان کنجکاو و پرسشگر بار بیاوریم و‏ ‏سعی کنیم تا آنها یاد بگیرند که با دلیل حرف بزنند و با دلیل بپذیرند . این در حالی است که برنامة‏ (فلسفه برای کودکان) ‏در بیش از 100 کشور در حال انجام است. لیپمن معتقد است که تفکر باید محور « فلسفه برای کودکان »‏ ‏تعلیم و تربیت قرار گیرد. او معتقد است استفاده از فلسفه برای به کار انداختن ذهن شاگرد است . ارائة‏ ‏درس در کلاس باید از سوی دانش‏ ‏آموز باشد و معلم فقط نقش هدایت‏ ‏کننده داشته باشد‏(لیپمن، 1993: 24- 31).
‏« فلسفه برای کودکان »‏ Philosophy for Children=P4C
‏ ا‏ز برنامه‏ ‏های آموزشی‏ ‏ای است که این امکان را فراهم می‏ ‏آورد تا کودکان و نوجوانان افکار پیچیدة خود را شکل دهند . از این رهگذر،‏ ‏استدلال، تفکرات انتقادی و خلاقانه و نوعدوستی آنها نیز
‏زیاد می‏ ‏شود. این برنامه نظام مند و تدریجی است که بیش‏ ‏تر برای کار بر روی کودکان 4 تا 18 ساله طراحی شده است‏.(اکورینتی، 1386: 14)
‏اهداف برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان
‏فلسفه برای کودکان هدف‏ ‏های شناختیِ روشنی دارد؛ ذهن را وادار به عمل می کند، این کار را از طریق ‏چالشها، تفکر اصولی و تعامل ساختاری انجام می‏ ‏دهد. به علاوه، این برنامه هدف اجتماعی نیز دارد و ‏آن آموزش فرایند تصمیم‏ ‏گیری دمکراتیک است . این برنامه در پرورش مشارکت منظم و پرورش خودآگاهی فرد سهمی قطعی دارد‏(هاینس، 2002: 12) ‏.
‏چنانچه ذهن کودک را درگیر مباحث ‏فلسفی کنیم، می ‏توانیم نحوة تفکر او را رشد دهیم. اگر کنجکاوی طبیعی کودکان و میل آنان به دانستن ‏دربارة جهان را با فلسفه مرتبط سازیم، می ‏توانیم کودکان را به متفکرانی تبدیل کنیم که بیش از پیش ‏نقّاد، انعطاف ‏پذیر و مؤثر باشند‏. (فرمهینی، میرزامحمدی، خارستانی، 1387: 46)
‏نخستین برنامه درسی برای کودکان به وسیله لیپمن و دستیارانش برای پایه دوم تا دوازدهم نوشته شد. لیپمن هدف های این برنامه درسی را به صورت زیر دسته بندی می کند:
‏بهبود توانایی تعقل
‏پرورش خلاقیت
‏رشد فردی و میان فردی
‏پرورش درک اخلاقی
‏پرورش توانایی مفهوم یابی در تجربه.
‏از نظر لیپمن هدف عمده ی برنامه ی آموزش فلسفه به کودکان آن است که به کودکان بیاموزند چگونه برای خود فکر کنند. در واقع هدف فلسفه برای کودکان از دیدگاه لیپمن ایجاد تفکری اثر بخش، انتقادی و مستدل در کودکان و پرورش آن است.(قراملکی و امی، 1384، به نقل از فرمهینی، میرزامحمدی، خارستانی، 1387: 5)
‏ویژگی های (ماهیت و مبنا) برنامه ی فلسفه برای کودکان و نوجوانان
‏برنامة فلسفه براى کودکان از سوى لیپمن و همکارانش مطرح شد. این برنامه در پى آن است که تفکر ‏فلسفى را در کودکان فراهم آورد. لیپمن و همکاران او ادعا م‏ی ‏کنند که تفکر فلسفى به معنى صرف تفکر ‏و استدلال نیست، بلکه مستلزم تفکر دربارة تفکر است. لیپمن با در نظر گرفتن خصایص تفکر فلسفى، در ‏واقع، محورهاى اصلى آموختن فلسفه به کودکان را براى خود مشخص کرده است. اگر کودکان بیاموزند ‏که به بررسى سازوکار افکار بپردازند، تناظر آنها را با شواهد جستجو کنند، مفروضات‏ ‏شان را بکاوند، در پى جایگزین کردن مفروضات بدیل و سنجیدن تأثیر آنها باشند و روابط‏ ‏آنها را با فعالیت هاى روزمره‏ ‏بررسى کنند، تفکر فلسفى را هر چند در سطوح پایین آن آموخته‏ ‏اند. لیپمن و همکارانش با مرورى بر‏ ‏تاریخ اندیشه‏ ‏هاى فلسفى، مسائل مهمى را که مورد بحث فیلسوفان بوده، مشخص کرده اند تا جریان‏ ‏تفکر کودکان را در رویارویى با این مسائل قرار دهند. نکت‏ه‏ قابل توجه در این روش آن است که در‏ ‏کلاس باید نگرش فسلفى ایجاد کنیم. ‏(فرمهینی، میرزامحمدی، خارستانی، 1387: 46)
‏ویژگی ها، عناصر و اجزا، مزایا و فواید
‏برخی از ویژگی های برنامه ی فلسفه عبارتند از: مهارت خواندن بری فهمیدن، جستجوی مساله، فهم قضاوت ها و احکامی که صادر می شود.

 

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 
  برای مشاهده توضیحات فایل  مبانی نظری و پیشینه پژوهش آموزش فلسفه برای کودکان (فصل 2)  اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت مبانی نظری و پیشینه پژوهش آموزش فلسفه برای کودکان (فصل 2) روی دکمه زیر کلیک نمائید ✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی ✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️  دانلود سریع و مستقیم ✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول ✔️ دانلود مبانی نظری و پیشینه پژوهش آموزش فلسفه برای کودکان (فصل 2)
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.