پیشینه تحقیق اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD)
پیشینه تحقیق اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD) پیشینه تحقیق اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD)دانلود پیشینه تحقیق اختلال نقص-------
پیشینه تحقیق اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD)
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 23
حجم فایل: 135
قیمت: 40000 تومان
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و اماده پرینت )
تعداد صفحه : 23 صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
اختلال نقص توجه - بیش فعالی
تاریخچه :
در سالیان اخیر، اختلال نقص توجه / بیش فعالی. Attention Deficit Hyperactivity Disorder
(ADHD) از نظر بالینی، پژوهشی و اجتماعی مورد توجه زیادی قرار گرفته است. اگرچه این اختلال از جمله مواردی است که بیش از صد سال از توصیف ان می گذرد و در طول زمان با عناوین مختلفی از ان یاد شده است. درسال 1863 پزشکی المانی به نام هنریش هافمن. Hoffman
در قطعه شعر طنزامیزی، نوجوانی به نام فیلیپِ بی قرار را توصیف کرد و بدین ترتیب این اختلال برای اولین بار به نام همین پزشک نامگذاری شد. بعد از ان در اوایل قرن بیستم جورج استیل. Still
، کودکان بیش فعال و تکانشگر را به عنوان کودکانی فاقد مهار ارادی. Volitional Inhibition
و کنترل اخلاقی. Moral Control
توصیف کرد، توصیفات وی با علایم و نشانه های کودکان مبتلا به ADHD نوع مرکب همراه با اختلال سلوک. Conduct Disorder
مطابقت دارد. بدین ترتیب، این نخستین بار بود که اختلال در کنترل تکانه و بی توجهی به عنوان یک اختلال مستقل از صدمه مغزی یا عقب ماندگی ذهنی معرفی می شود. چند سال بعد در سال 1918 و اندکی پس از جنگ جهانی اول، مشکلات رفتاری مشابهی در بازماندگان انسفالیت دیده شد که تحت عنوان «سندرم بیش فعالی. Hyperactive Syndrome
» تعریف شدند.
سایر اسامی این اختلال عبارتند از «اسیب مغزی خفیف. Minimal Brain Damage
»، «اختلال عملکرد مغزی خفیف. Minimal Brain Dysfunction
» و «واکنش بیش فعالی دوران کودکی. Hyper kinetic Syndrome of Childhood
». به کارگیری اصطلاح «اختلال نقص توجه / بیش فعالی» اولین بار در نسخه سوم راهنمایی تشخیص بیماریهای روانی DSM-Ш-TRمطرح شده است.
تعریف اختلال و زیر دسته های ان :
چهارمین نسخه راهنمایی تشخیص بیماری های روانی (DSM lV-TR)، ADHD را به عنوان یک وضعیت پیچیده عصبی-رشدی که براساس وجود الگوی پایدار نقص توجهی و یا بیش فعالی و رفتارهای تکانشی به عنوان ویژگی های بسیار تکرار پذیر و شدیدتر از میزان قابل مشاهده در همتاهای رشدی انها تعریف می کند. انچه موجب تمایز ADHD می شود این است که سطح و میزان فعالیت، اشفتگی، بیقراری و رفتارهای تکانشی کودک با سطح رشدی-تکاملی فرد تناسب و همخوانی ندارد و همچنین موجب بروز اختلال و اسیب در عملکردهای هنجار می شود، که البته این امر در محیط های مختلف نظیر خانه و مدرسه رخ می دهد. اختلال نقص توجه / بیش فعالی در DSM lV-TR در قالب زیر دسته هایی طبقه بندی شده است.
نقص توجه / بیش فعالی با غلبه الگوی بی توجهی ( ADHD – PI ). Inattentive
: کودکان مبتلا در بسیاری از حوزه های توجه، از جمله تمرکز و تداوم توجه و سازماندهی دچار ناتوانی هستند.
نقص توجه / بیش فعالی با غلبه الگوی تکانشگری / بیش فعالی ( ADHD – PH/I ). Hyperactive – Impulsive
: کودکان مبتلا به استانه تشخیصی لازم برای علایم بی توجهی نرسیده اند. مشکلات غالباً در حوزه های کنترل مهار و تکانه و رفتار بیش فعالانه می باشد.
نقص توجه / بیش فعالی مرکب ( ADHD – C ). Combined
: کودکان مبتلا به این نوع از ADHD هم علایم بی توجهی و هم علایم تکانشگری و بیش فعالی را تجربه می کنند.
کودکان مبتلا به نوع بیش فعالی / تکانشگری (ADHD – PH/I) مشکلات بیشتری را برای والدین در زندگی نسبت به نوع بی توجه (ADHD – PI) ایجاد می کنند.
از مطالعاتی که علایم مربوط به سن را در کودکان ADHD بررسی کرده اند این طور برمی اید که کودکان سنین پیش دبستانی (6 سال به پایین ) اغلب با علایم نوع تکانشگری / بیش فعالی PH/I) ADHD –)، کودکان سنین ابتدایی ( 7 تا 10 سال ) با علام نوع مرکب ( ADHD – C )، و کودکان سنین بالاتر با علایم نوع بی توجه ( ADHD – PI ) ارجاع می شوند.
خصوصیات بالینی :
بی توجهی:
کودکان ADHD مشکلات واضحی در توجه پایدار به ویژه زمانی که در تکالیف اموزشی درگیر می شوند، نشان می دهند. انها در شروع تکالیف جدید مشکل دارند و به اسانی از اکثر تکالیفی که اغاز کرده اند منحرف می شوند و در برگشتن به یک تکلیف بعد از اینکه حواسشان پرت شده بود مشکل دارند. در کلاس درس این کودکان تمایل کمی برای تمرکز روی تکالیف تکراری، راکد و کند دارند.
در بعضی از موارد کودک با محرکهای خارجی دچار حواس پرتی می شود اما در موارد دیگر کودک به سادگی علاقه اش را از دست داده و دیگر پشتکاری برای کار ندارد. حواس پرتی نه تنها نشان دهنده شکست در فیلتر کردن دروندادهای ناخواسته است، بلکه بیشتر ناشی از جستجوی فعال محرکهای زیادتر به هنگام انجام فعالیت خسته کننده ای است که نیازمند بذل توجه می باشد .
در کودکان مبتلا به ADHD – PI مشکل عمده و برجسته ، به طور شاخص ، افت تحصیلی است. والدین و معلمان اغلب از دیرکرد دراز مدت، فراموشکاری، اشفتگی و عدم سازمان دهی، گم کردن وسایل، خیال پردازی، عدم انجام تکالیف و یا کیفیت پایین انها، ناتوانی در انجام تکالیف هدفمند، بهانه جویی و تعلُل، بلند شدن از جا، تعویض مکرر فعالیتها در مقایسه با سایرین، حواس پرتی و عدم گوش کردن به حرف والدین و مربیان، شکایت می کنند.
تکانشگری: