پیشینه تحقیق عاطفه
مبانی نظری و پیشینه تحقیق عاطفهپیشینه تحقیق عاطفهمبانی نظری عاطفهتحقیق عاطفهپیشینه عاطفهعاطفه-------
پیشینه تحقیق عاطفه
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 17
حجم فایل: 58
قیمت: 42127 تومان
بخشی از متن:
فرمت ورد قابل ویرایش
تعداد صفحات: 17
همراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متن
منابع کامل
مفهوم عاطفه
دانشمنداناوّلین گام در هر فعالیت علمی را تعریف دقیق مفاهیم و اصطلاحاتی دانسته اند که قرار است به صورت کتبی یا شفاهی در یک مبحث علمی به کار گرفته شود ،زیرا استفاده از یک واژه کلیدی بدون توافق بر سر معنا و مقصود آن و مخاطب قرار دادن دیگران ، موجب سوءتفاهم و برداشت هایی خواهد شد که احتمالاً مقصود گوینده نبوده است . به نظر می رسد این مشکل در حوزه های علوم تربیتی وروانشناسی محسوس تر از سایر حوزه ها ست ، چون تمام یا بسیاری از فرایندهایتربیتی و روانی انسان ، عینی و قابل اشاره خارجی نبوده و در واقع تجربه ایدرونی است . از این رو ، هر کس آن را همان گونه تعبیر می کند که یافته است. اینجاست که تعریف مفاهیم در این میان از اولویت بیشتری برخوردار می شود .در حالیکه در پدیده های فیزیکی و مشهود ، این مشکل به حداقل می رسد .
اکنونبه قصد تجزیه و تحلیل مفهوم عاطفه به بررسی مفاهیم لغوی و اصطلاحی واژه های : انفعال ، احساس ، عاطفه و هیجان از دیدگاه های مختلف می پردازیم .
باوجود اینکه هیجان ، احساس ، انفعال ، با عاطفه مترادف می باشد و با اینکه هم معنی و معادل هم هستند ، معهذا تفاوت هایی با هم داردند . عاطفه مؤنث عاطف است به کسر (طا) به معنای مایل ، برگردانده و مهربانی کننده و مهربانی،و همچنین به معنی مهر و علاقه و خویش و قرابت می باشد .
معنای عاطفه
موقعیکه انفعال ( لذّت و الم ) تحت تأثیر عناصر و عوامل مختلف قرار گرفته به شکل حالتی مرکب در می آید و به شخص یا چیز معینی مربوط و معطوف می شود ، دراین صورت آن را عاطفه می گویند . به عبارت دیگر هر گاه دو یا چند ادراک باهم وجود یافته و هر کدام زنگ انفعالی خاصی داشته باشند . عاطفه یک حالت هیجانی سازمان یافته از انفعالات مختلف همراه با اندیشه فرد می باشد و نسبتبه هیجانات پایاتر می باشد . معمولاً در روان شناسی کلاسیک عاطفه و هیجان اغلب بطور متداول و هم معنی به کار می رود ، این در حالی است که خلق و خو را به خاطر داشتن حالتی نافذتر و پایاتر از دو حالت قبل جداگانه به کار می برند . یعنی مثلاً ممکن است خلق کسی در یک روز بخصوص بالا باشد ، لکن حالاتی از افسوس ، غم ، خشم ، نگرانی ، ترس ، شادی و غیره بطور گذرا در زمینه این خلق بالا مشاهده شود ( یار محمدیان ، 1371 ، ص85) .