پیشینه تحقیق رهبری
مبانی نظری و پیشینه تحقیق رهبریپیشینه تحقیق رهبریمبانی نظری رهبریتحقیق رهبریمبانی رهبریرهبری-------
پیشینه تحقیق رهبری
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 97
حجم فایل: 166
قیمت: 51721 تومان
بخشی از متن:
فرمت ورد قابل ویرایش
تعداد صفحات: 97
همراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متن
تعاریف رهبری
تفاوت رهبری با مدیریت
خصوصیات رهبری
انواع رهبری
وظایف رهبری
مهارت های رهبری
و...
قسمتی از متن:
تعاریف رهبری
برخی از تعاریف رهبری عبارتند از :
۱-فرآیند رهبری با رفتن یک گروه مشخص به دنبال یک فرد مشخص برای تحقق پذیری اهداف مشخص پدید می آید (امیر کبیری ، 487:1385).
۲-رهبری عبارت است از تاثیر گذاری نه قدرت و اقتدار (کاروسلی[1] ، ترجمه توفیقی ،32:1385).
۳-رهبریاستفاده از جبر و زور را شامل نمی شود و مدیری که برای هدایت فعالیت های زیر دستانش به زور متوسل می شود اعمال رهبری نمی کند . یعنی همانطور که در گذشته گفته شد یک مدیر و یا یک سر پرست ممکن است رهبر باشد و یا نباشد . همچنین لازم به یادآوری است که ویژگی های که به رهبر دست داده می شود ممکن است ویژگی هایی باشند که رهبر حقیقتاً از آن ها بر خوردار است یا ممکن است رهبر فقط تصور کند که دارای چنین ویژگی هایی می باشد (مورهد گریفین[2] ، ترجمه الوانی و معمار زاده ، 1383: 35).
۴-رهبری رابطه ای است که درآن یک شخص ، رهبر ؛ دیگران را از روی میل ، به کار کردن با همدیگر درباره وظایف مربوطه ، وا می دارد تا به آنچه که می خواهد نائل شود (تری [3]، 1977: 410).
۵-رهبری ابتکار فعالیت هایی است که منجر به تعیین الگویسازگار تعامل گروه ، به سوی حل مسائل متقابل گردد (حقیقی و دیگران ، ۱۳۸۴:۱۲۳ ).
۶-رهبری عبارت است از توانایی ایجاد حالتی در کارکنان که با اعتماد به نفس و علاقه مندی انجام وظیفه نمایند (مشبکی ، 1385: 258).
۷-رهبریعبارت است از عمل تاثیر گذاری بر افراد به طوری که از روی میل و علاقه برای هدف های گروهی تلاش کنند (هرسی و بلانچارد، ترجمه فارسی ، 97:1382).
۸-رهبریرا فرآیندی گویند که ضمن آن مدیریت سازمانی می کوشد تا با ایجاد انگیزه و ارتباطی موثر انجام سایر وظایف خود را در جهت تحقق اهداف سازمانی تسهیل کندو کارکنان را از روی میل و علاقه به انجام وظایفشان ترغیب کند (الوانی ، 137:1380).
۹-رهبری عبارت است از بکار بردن اختیار و تصمیم گیری (حقیقی و دیگران ،124:1384).
۱۰-رهبریمجموعه فرایند هایی است که سازمان را در موقعیت برتر قرار می دهد یا آن رابه نوعی با تغییر شرایط سازگار می کند. رهبری آینده را برای آن ها بوجود می آورد که علی رغم وجود موانع به آن دست یابند (کاتر[4] ، ترجمه فارسی ، :۲۴۱۳۸۱).