پیشینه تحقیق آموزش الکترونیکی

-------

پیشینه تحقیق آموزش الکترونیکی
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 23
حجم فایل: 50
قیمت: 44869 تومان
بخشی از متن:
فرمت ورد قابل ویرایش
تعداد صفحات: 23
همراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متن
منابع کامل
قسمتی از متن:
مقدمه
امروزهآموزش الکترونیکی با انواع و مدل های متنوع به عنوان یادگیری و آموزش های مبتنی بر فناوری اطلاعات برای سازمان ها و مردم با تمام وسعت اش بر پایه تجارب، تمرینها و یادگیری های عمدتاً انفرادی پذیرفته شده است. آموزش الکترونیکی در واقع انتقال دانش از طرق و شیوه های مختلف مانند تحت اینترنت(آنلاین و آفلاین)، تحت اینترانت(شبکه های کامپیوتری درون سازمانی)،تحت سیستمهای اندرویدی (موبایل و تبلت)، تحت بسته های آموزشی(لوح های فشرده) و یا بسیاری دیگر از انواع و اشکال مختلف، بسته به گستردگی و میزان تمایل و درک استفاده از تکنولوژی فناوری اطلاعات در کشورهای مختلف و نیازهای جوامع مطرح می شود.
این تحولات و نفوذ سریع فناوری اطلاعات وارتباطات سبب شد تا به راحتی محیط های آموزشی به سوی مجازی شدن سوق یافته وبه دنبال آن ارتباطات به منظور آموزش و گسترش دانش به گونه ای فزاینده از طریق رایانه امکان پذیر شود. نیازهای روز افزون مردم و سازمان ها به آموزش،منجر به تحت پوشش قرار گرفتن جمعیت گسترده ای از مردم در بسیاری مناطق حتیمناطق محروم که با عدم دسترسی آنها به مراکز آموزشی معتبر، کمبود منابع اقتصادی، فقدان آموزشگران مجرب و اینچنین مسایلی درگیر هستند نیز با کمک فناوری اطلاعات و روش های جدید آموزش، مخصوصاً آموزش مجازی، شد. (ترجمان 1390)
از دیگر مهمترین کاربردهای این شیوه نوین آموزش که منشاء آن از پیشرفت فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان محسوب می شود، بخشهای مختلفی از اجتماع اعم از شرکتها، صنایع، سازمان ها و موسسات آموزشی را مجذوب خود کرده است. دراین راستا طراحی و برنامه ریزی های متنوع و زیادی صورت گرفته است تا بتوان پاسخگوی تقاضای روزافزون علاقمندان به آموزش و انعطاف پذیری بیشتر در امر آموزش باشد. به طوری که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته(آمریکا و اروپا) رشد گرایش سازمان ها، دانشگاه ها، موسسات آموزشی و حتی مردم به آموزش های الکترونیکی به مراتب بیشتر از آموزش سنتی و یا حضوریمی باشد.(اناری نژاد 1391)
در واقع آموزش الکترونیکی که زیر مجموعهای از آموزش از راه دور می باشد نوعی سازماندهی فرایند یاددهی-یادگیری با درجه انعطاف بالا، فرصت دهی برابر به همگان، از میان برداشتن موانع دسترسی بویژه فواصل جغرافیایی و ایجاد فرصت یادگیری مستقل در همه سطوح می باشد. (بورا 1390)
نظامهای آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات در فرایند آموزش بشر، جایگاه مهمی پیدا کرده اند. پیشرفت روزافزون فناوری اطلاعات باعث تغییرات بسیاری در زمینه آموزش و یادگیری در مراکز آموزشی دنیا گردید و با ظهور تکنولوژی های نوین و ایجاد مراکز آموزش مجازی، آموزش و یادگیری الکترونیکی جای خود را دراین مراکز باز کرد. (فرجی 1390)
این پیشرفتهای سه دهه اخیر در زمینه فنآوری اطلاعات در آموزش، جهان آموزش را به سرعت دچار تغییر نموده و میزان این دگرگونی به حدی هست که صاحبنظران آن را با پدیده هایی همچون انقلاب صنعتی مترادف دانسته اند. اینترنت و به تبع آن آموزش اینترنتی که مشتق شده از فن آوری اطلاعات می باشد، تحول ژرف و عمیقی در ارتباطات و فرآیند انتقال اطلاعات ایجاد کرده، بطوریکه در حال حاضر افراد یا کارکنان سازمان ها می توانند بدون حضور فیزیکی در مکان خاصی، در محل کار خود با استفاده از کامپیوتر، موبایل، تبلت به آموزش های موردنظر سازمان جامه عمل بپوشانند.(عبدالوند 1391)
البته ناگفته نماند با ورود آموزش الکترونیکیبه دنیای آموزش، آموزش سنتی حذف نشده است، بلکه این آموزش با شعار آموزش در هر مکان و هر زمان، مکمل آموزشهای سنتی بوده و زمانی سازمانهای استفاده کننده بهرمندی و اثربخشی آن را لمس خواهد کرد که به مفهوم دقیق آن رسیده باشند. اما آنچه مشهود است با ورود آن در نظام آموزش، عدم حضور فیزیکی در کلاس های آموزشی تبدیل به یک موضوع پذیرفته شده در دنیا شد و انواع مدلهای یادگیری را برای سازمان ها و مردم از منظر اقتصادی در بهترین حالات، سوال برانگیز کرده بود و اساساً چشم انداز یادگیری، سازمان های متقاضی آموزش، سازمان های آموزش دهنده و دانشگاه ها را تغییر داد. (Epignosis-LLC 2014)
و...
