پیشینه تحقیق تحول و تحول شناختی

نمونه پيشينه تحقيق, فصل دوم پايان نامه ,چارچوب نظري پيشينه پژوهش

پیشینه تحقیق تحول و تحول شناختی

۴ بازديد ۰ نظر

پیشینه تحقیق تحول و تحول شناختی

نمونه پیشینه تحقیق تحول و تحول شناختی پیشینه تحقیق تحول و تحول شناختیتحقیق تحول و تحول شناختیپیشینه تحقیق تحول پیشینه تحقیق تحول شناختیتحولتحول شناختیمبانی نظری تحول مبانی نظری تحول شناختی

-------

پیشینه تحقیق تحول و تحول شناختی
پیشینه تحقیق تحول و تحول شناختی
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 83
حجم فایل: 117
قیمت: 51721 تومان

بخشی از متن:

عنوان: پیشینه تحقیق و مبانی نظری تحول و تحول شناختی

فرمت ورد قابل ویرایش

تعداد صفحات: 83

همراه با رفرنس نویسی و پاورقی داخل متن

منابع کامل






قسمتی از متن:

مفهوم و ماهیت تحول


تحولاز جمله واژه­هایی است که بعضاً مترادف کلمۀ رشد به کار می­رود در حالی کهمفهوم تحول تغییرات کمی و کیفی را در بر می­گیرد و به هر نوع تغییری در طول زمان اطلاق می­گردد. مفهوم رشد تغییرات کمی را شامل می­شود از این رو تحول اعم از رشد است (مصباح و همکاران، 1374).

اگرچه از تحول تعاریفبسیاری شده است اما یکی از عام­ترین تعاریف بدین شرح می­باشد: تحول عبارت است از همۀ تغییرات و تحولاتی که از زمان تشکیل سلول تخم تا هنگام مرگ روی می­دهد. تحول؛ حرکتی مستمر، دائمی و پیوسته بوده گاهی آهسته و زمانی همراه با جوش و خروش است. کیفیت تحول ممکن است ملموس نباشد ولی نباید تصور کرد کهجریان تحول متوقف شده است (احدی و بی جمالی، 1388). ماسن[1]، تحول را تغییرات منظم و نسبتاً مداوم در ساخت­های جسمی و عصب شناختی، فرایند تفکر ورفتار در طول زمان می­نامد (ماسن، ترجمۀ یاسایی، 1388). شرفی (1371) نیز تغییرات کمی و کیفی که در طول زمان در طبیعت و ساخت و رفتار انسان اتفاق می­افتد تحول می­نامد. بنا به نظر او این تغییرات و دگرگونی­ها در هر دوره­ای از زندگی، توانایی­ها، نیازها و دشواری­هایی را به وجود می­آورد.

سندستروم[2](1973) نیز از واژۀ تحول برای تشریح فرایند تأثیرات بی شمار داخلی و خارجیبر انسان از اولین لحظات زندگی تا بزرگسالی و مرگ استفاده می­کند (به نقل از مصباح و همکاران، 1374). همچنین وولفلک[3] (2005) نیز تغییرات منظم و سازگارنه­ای که به طور مستمر در طول زندگی ارگانیسم، از لحظۀ نطفه تا لحظۀ مرگ به وجود می­آید، را تحول می­نامد (به نقل از سیف، 1386). رایس[4] (1992) نیز تحول را به مثابۀ فرایندی مادام العمر می­داند که از تعامل عوامل ارثی و محیطی تأثیر می­پذیرد، و از آغاز لقاح و تا مرگ (یا پس از مرگ، آن گونه که بسیاری معتقدند) ادامه یابد (رایس، 1922، ترجمۀ فروغان، 1388).

بنابراین با توجه به تشابهات تعاریفی که صاحبنظران در مورد مفهوم تحول ارائه کردند،به نظر می­رسد تحول عبارت است از تغییرات کمی وکیفی نسبتاً پایدار، منظم و فراگیر قابلیت­ها، ساخت و رفتار انسان تحت تأثیر رسش و تعامل با محیط، که از لحظۀ لقاح تا مرگ به وجود می ­آید.
 
 

تحول شناختی
تحولشناختی کلیۀ تغییرات فرایند¬های ذهنی همچون تفکر، یادگیری، حافظه، قضاوت، مسأله گشایی، و ارتباط-گیری را شامل می¬شود (رایس، 1922، ترجمۀ فروغان، 1388). از میان مهترین نظریه پردازان حوزۀ تحول شناختی ژان پیاژه ، جروم برونر و لو ویگوتسکی  شهرت جهانی قابل توجهی دارند. نظریۀ ژان پیاژه یکی ازمهمترین نظریه¬های تحول شناختی است. به طوری که نظریۀ او به عنوان یک نظریۀ برجسته در تحول شناختی شناخته می¬شود (فلاول ، 1963 به نقل از سیمتوا، 2010). اگر¬چه نظریۀ پیاژه به اصطلاح یک نظریۀ قرن بیستمی است، اما به علت دقیق و کارآمد بودنش، هنوز در کانون توجۀ دانشمندان علم روان¬شناسی قرار دارد (ترکاشوند، 1391). پیاژه بیش از هر نظریه¬پرداز دیگری در شکل¬گیری درک ما را از چگونگی تغییرات شناختی نقش داشته است. او با الهام از بررسی¬های عمیق خود در رشتۀ زیست شناسی و تلفیق آن¬ها با چگونگی تحول دانش و منطق که از مشاهدۀ مستقیم کودکان به دست آورده است، یکی از جامع¬ترین نظریه¬های تحول شناختی را ارائه داده است (احدی و جمهری، 1382).
پیاژهبرای رسیدن به هدف خود، یعنی بررسی شکل¬گیری شناخت در انسان، از شیوه¬ای نوین به نام شناخت شناسی تکوینی  استفاده کرد و از طریق جمع آوری اطلاعات دربارۀ رفتارها و اندیشه¬های کودکان درصد این بود که اعمال و افکار کودکان را شناسایی کند. به سخن دیگر پیاژه می¬خواست منشاء و چگونگی تکامل دانش بشراز جهان را مطالعه کند، زیرا فرض او این بود که اگر بتواند بفهمد که چگونهدانش در نزد کودکان ساخته می¬شود آن¬گاه خواهد فهمید دانش چیست؛ زیرا ساختمان دانش ماهیت آن را نشان می¬دهد (سیف، 1386، ص 69؛ ترکاشوند، 1391). از این رو، نظریۀ او یک چارچوب مفید برای درک چگونگی تحول و تغییر تفکر کودکان و نوجوانان از مسائل جهان را فراهم کرده است (نایت و ساتون ، 2004).نظریۀ پیاژه اغلب به عنوان یک نظریۀ سازنده¬گرایی  شناخته می¬شود (تامسون وهمکاران، 1996). بر طبق نظریۀ سازنده¬گرایی، افراد محیط و تجارب خودشان رادرست از دانش و تجربه¬ای که در حال حاضر دارند تفسیر می¬کنند. بنابراین دانش شخصی فرد تابع تجربیات پیشین، ساختار¬¬های ذهن و عقاید شخصی او می باشد که برای تفسیر اشیاء و وقایع مورد استفاده قرار می¬گیرد (شیخی فینی، 1381). از این رو پیاژه معتقد است که کودکان همچون دانشمندان به تنهایی در مواد فیزیکی، منطقی و ریاضی جهان شان برای ساخت واقعیت کار می کنند (تادج ،1993).

و...
 
 
ممکن است در توضیحات بهم پیوستگی در کلمات وجود داشته باشد ولی در فایل word اینگونه نیست.
دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 
  برای مشاهده توضیحات فایل  پیشینه تحقیق تحول و تحول شناختی  اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت پیشینه تحقیق تحول و تحول شناختی روی دکمه زیر کلیک نمائید ✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی ✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️  دانلود سریع و مستقیم ✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول ✔️ نمونه پیشینه تحقیق تحول و تحول شناختی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.