پیشینه ومبانی نظری کمال گرایی
پیشینه ومبانی نظری کمال گرایی
پیشینه ومبانی نظری کمال گرایی - مبانی نظری کمال گرایی فهرست مطالب: مبانی نظری کمال¬گرایی الگوی یادگیری اجتماعی الگوی واکنش...
-------

پیشینه ومبانی نظری کمال گرایی
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 56
حجم فایل: 106
قیمت: 40950 تومان
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 56 صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
مبانی نظری کمال گرایی
فهرست مطالب:
مبانی نظری کمال¬گرایی
الگوی یادگیری اجتماعی
الگوی واکنش اجتماعی
الگوی تربیت اضطراب¬انگیز
فروست و لهارت (1996):
ویژگی های کمالگرا یی
افراد کمالگرا دارای ویژگی های زیر می باشند:
طبقه¬بندی¬های کمال¬گرایی
کمالگرایی مثبت
کمال¬گرایی منفی
ابعاد کمال¬گرایی
کمال¬گرایی خودمدار
کمال¬گرایی دیگرمدار
کمال¬گرایی جامعه¬مدار
علل کمال¬گرایی
مدل پدیدآیی کمال¬گرایی، اقتباس از فلت و همکاران (2002؛ به نقل از حیدری، 1389)
پیامدهای کمال¬گرایی
پیشینه پژوهش
تحقیقات انجام شده در داخل کشور
تحقیقات انجام شده در خارج کشور
منابع فارسی
منابع انگلیسی :
تعریف کمال در فرهنگ های لغت چنین است: «عالیترین درجه ی صحت و کامل بودن که قابل پیشی گرفتن نیست (فرهنگ لغت مریام – وبستر، 1993) Dictionary Merriam - Webster برای مشاهده توضیحات فایل ،2001). آدلر کمال گرایی را هم به صورت سالم (تلاش افراد سالم برای بهتر کردن خودشان و جامعه شان و با هدف خلق یک جامعه ی آرمانی و مترقی) و هم روان رنجور (فرار از بی اعتباری و بی آبرویی به دلیل احساس حقارت) مفهوم سازی کرد (جونز، 2007؛ به نقل از سرو، 1387).
هورنای: هورنای 10 نیاز روان رنجور را برای انسان برشمرد که نیاز به کمال نیز در بین آن ها دیده می شود. به نظر هورنای کمال گرایی افراد ناشی از خود انگاره ی آرمانی غیر واقع بینانه است که بر پایه ی آرمان دست نیافتنی کمال مطلق استوار است. داشتن این خودانگاره، روان رنجورانه است و این افراد را برای تحقق بخشیدن به این آرمان دست نیافتنی، به چیزی که هورنای آن را استبداد بایدها نامید می پردازند. آن ها به خودشان می گویند باید بهترین یا عالی ترین دانشجو، همسر، والد، معشوق، کارمند، دوست یا فرزند باشند. چون از نظر آن ها خودانگاره ی واقعیشان ناخوشایند است تصور می کنند که باید مطابق با خود آرمانی خیالی خود عمل کنند و به موجب آن خود را به صورت بسیار مثبت می بینند (شولتز و شولتز، 2001).
هاماچک: هاماچک (1978؛ به نقل از محمودی کهریز، 1388) مانند آدلر میان کمال گرایی بهنجار و روان آزردگی تفاوت قائل شد. وی معتقد است، کمال گراهای بهنجار افرادی هستند که عزت نفسشان را از طریق عملکرد خوب، ارتقا می دهند. آن ها کار خوبشان را تحسین می کنند و از تلاش هایشان نتیجه ی خوشایندی می گیرند. به علاوه، کمال گرایان بهنجار، اهداف مناسب و دست یافتنی برای عملکردشان تعیین می کنند، زیرا آن ها درک واقع بینانه ای از تواناییهایشان دارند. هاماچک مشاهده کرد که کمال گرایان روان رنجور، به جای تمایل به پیشرفت، به وسیله ی ترس از شکست برانگیخته می شوند. آن ها نیازهای خود را در سطح بالاتری از تواناییهایشان قرار می دهند و به علت انتظارات غیر واقع بینانه، هیچ رضایتی از پیشرفتشان کسب نمی کنند. کمال گرایان روان رنجور، درگیر چرخه ی بی پایانی از رفتارهای متناقض خود هستند. در تلاش برای غلبه کردن بر حس قویشان از حقارت می کوشند تا از طریق دستیابی به اهدافشان به مقبولیت برسند و تأیید شوند. با این حال این اهداف، غیر واقع بینانه و غیر قابل دسترس هستند و آن
