دانلود پیشینه پژوهش و مبانی نظری شیوه و سبک فرزندپروری والدین

نمونه پيشينه تحقيق, فصل دوم پايان نامه ,چارچوب نظري پيشينه پژوهش

دانلود پیشینه پژوهش و مبانی نظری شیوه و سبک فرزندپروری والدین

۵ بازديد ۰ نظر

دانلود پیشینه پژوهش و مبانی نظری شیوه و سبک فرزندپروری والدین

دانلود دانلود پیشینه پژوهش و مبانی نظری شیوه و سبک فرزندپروری والدین دانلود پیشینه پژوهش و مبانی نظری شیوه و سبک فرزندپروری والدین دانلود پیشینه پژوهش و مبانی نظری شیوه و سبک فرزندپروری والدیندانلود دانلود پیشینه پژوهش و مبانی نظری شیوه و سبک فرزندپروری والدین دانلودپیشینهپژوهشومبانینظریشیوهوسبک

-------

دانلود پیشینه پژوهش و مبانی نظری شیوه و سبک فرزندپروری والدین
دانلود پیشینه پژوهش و مبانی نظری شیوه و سبک فرزندپروری والدین
فرمت فایل دانلودی: .zip
فرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 33
حجم فایل: 66
قیمت: 47000 تومان

بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل :  word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 33 صفحه

 قسمتی از متن word (..doc) : 
 

‏به نام خدا
‏مبانی نظری پایان نامه روانشناسی درباره:
‏سبک های فرزند‏ پروری
‏خانواده‏ ‏نخستین‏ ‏پایگاهی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏پیوند‏ ‏بین‏ ‏فرزند‏ ‏و‏ ‏محیط‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏وجود‏ ‏می‏ ‏آورد‏. ‏کودک‏ ‏در‏ ‏خانواده‏ ‏پندارهای‏ ‏اولیه را‏ ‏درباره‏ ‏جهان‏ ‏فرا‏ ‏می‏ ‏گیرد‏، ‏از‏ ‏لحاظ‏ ‏جسمی‏ ‏و‏ ‏ذهنی‏ ‏رشد‏ ‏می‏ ‏یابد‏، ‏شیوه‏ ‏های‏ ‏سخن‏ ‏گفتن‏ ‏را‏ ‏می‏ ‏آموزد‏، ‏هنجارهای اساسی‏ ‏رفتار‏ ‏را‏ ‏یاد‏ ‏می‏ ‏گیرد‏ ‏و‏ ‏سرانجام‏ ‏نگرش‏ ‏ها‏، ‏اخلاق‏ ‏و‏ ‏روحیاتش‏ ‏شکل‏ ‏می‏ ‏گیرد‏ ‏و‏ ‏به‏ ‏عبارتی‏ ‏اختصاصی‏ ‏می‏ ‏شود ‏.( (‏اقلیدس‏؛ ‏نقل‏ ‏از‏ ‏حسینی‏ ‏نسب‏ ‏و‏ ‏همکاران‏، 1383‏ رفتار‏ ‏هر‏ ‏عضو‏ ‏خانواده‏ ‏بر‏ ‏رفتار‏ ‏دیگر‏ ‏اعضاء‏ ‏تاثیر‏ ‏دارد‏ ‏و‏ ‏سیستم‏ ‏خانواده‏ ‏یک‏ ‏سیستم‏ ‏پویا‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏دائماً‏ ‏با‏ ‏رویدادهای تازه‏، ‏تغییرات‏ ‏رشدی‏ ‏اعضای‏ ‏خانواده‏ ‏و‏ ‏تغییرات‏ ‏اجتماعی‏ ‏سازگار‏ ‏می‏ ‏شود‏. ‏اما‏ ‏علی‏ ‏رغم‏ ‏این‏ ‏تغییرات‏ ‏می‏ ‏توان ویژگی‏ ‏های‏ ‏باثباتی‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏عملکرد‏ ‏خانواده‏ ‏ها‏ ‏یافت‏ ‏که‏ ‏نحوه‏ ‏رفتار‏ ‏والدین‏ ‏با‏ ‏فرزندان‏ ‏را‏ ‏با‏ ‏یکدیگر‏ ‏تعیین‏ ‏می‏ ‏کنند‏.
‏تقریباً‏ ‏همه‏ ‏والدین‏ ‏از‏ ‏این‏ ‏که‏ ‏همه‏ ‏فرزندان‏ ‏شان‏ ‏چگونه‏ ‏باشند‏، ‏یک‏ ‏تصویر‏ ‏آرمانی‏ ‏می‏ ‏سازند‏ ‏و‏ ‏برای‏ ‏سوق‏ ‏دادن‏ ‏فرزند به‏ ‏سوی‏ ‏این‏ ‏هدف‏ (‏تصویر‏ ‏آرمانی‏) ‏روش‏ ‏های‏ ‏زیادی‏ ‏را‏ ‏مورد‏ ‏آزمایش‏ ‏قرار‏ ‏می‏ ‏دهند‏ ‏فرزندان‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏تشویق‏ ‏یا‏ ‏تنبیه می‏ ‏کنند‏، ‏برای‏ ‏آن‏ ‏ها‏ ‏سرمشق‏ ‏و‏ ‏الگو‏ ‏ارائه‏ ‏می‏ ‏دهند‏، ‏انتظارات‏ ‏و‏ ‏باورهای‏ ‏خودشان‏ ‏را‏ ‏توضیح‏ ‏می‏ ‏دهند‏ ‏و‏ ‏سعی‏ ‏می‏ ‏کنند فرزندان‏ ‏شان‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏مراکز‏ ‏آموزشی‏ ‏و‏ ‏تربیتی‏ ‏خاصی‏ ‏بسپارند‏ ‏و‏ ‏برای‏ ‏آن‏ ‏ها‏ ‏دوستانی‏ ‏انتخاب‏ ‏کنند‏ ‏که‏ ‏با‏ ‏اهداف‏ ‏و ارزش‏ ‏های‏ ‏آن‏ ‏ها‏ ‏هماهنگ‏ ‏باشند‏(‏بخشانی‏، 1389 ). ‏امروزه‏ ‏نوجوانان‏ ‏و‏ ‏جوانان‏ ‏به‏ ‏الگوهای‏ ‏رفتاری‏ ‏مناسب‏ ‏در‏ ‏جمعیت ‏.( ‏احراز‏ ‏شخصیت‏ ‏و‏ ‏برگزیدن‏ ‏صفات‏ ‏لازم‏ ‏برای‏ ‏تعالی‏ ‏و‏ ‏موفقیت‏ ‏پیش‏ ‏از‏ ‏پیش‏ ‏نیاز‏ ‏دارند‏ (‏نجفی‏، 1381‏ رابطه‏ ‏والدین‏ ‏با‏ ‏نوجوانان‏ ‏یا‏ ‏شیوه‏ ‏های‏ ‏فرزند‏ ‏پروری‏ ‏در‏ ‏گذر‏ ‏از‏ ‏اعمالی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏اهداف‏ ‏گوناگونی‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏بردارد‏.‏ تربیت‏ ‏اخلاقی‏ ‏و‏ ‏روانی‏، ‏شناسایی‏، ‏رشد‏ ‏و‏ ‏پیشرفت‏ ‏استعدادهای‏ ‏فرزندان‏، ‏آموزش‏ ‏مهارت‏ ‏ها‏، ‏آشنا‏ ‏کردن‏ ‏با‏ ‏قوانین‏ ‏و هنجارهای‏ ‏جامعه
‏ ‏از‏ ‏دید‏ ‏والدین‏ ‏از‏ ‏جمله‏ ‏این‏ ‏اهداف‏ ‏می‏ ‏باشند‏. ‏پارنسنزنید‏ ‏دو‏ ‏کارکرد‏ ‏اساسی‏ ‏یعنی‏ ‏اجتماعی‏ ‏کردن‏ ‏و شکوفایی‏ ‏شخصیت‏ ‏فرزند‏ ‏را‏ ‏برای‏ ‏خانواده‏ ‏در‏ ‏نظر‏ ‏می‏ ‏گیرد‏ (‏عزازی‏، 1376 ). ‏با‏ ‏نگاه‏ ‏گسترده‏ ‏به‏ ‏نقش‏ ‏آموزش‏ ‏و پرورش‏ ‏به‏ ‏عنوان‏ ‏عاملی‏ ‏در‏ ‏فعلیت‏ ‏بخشیدن‏ ‏به‏ ‏امکانات‏ ‏بالقوه‏ ‏و‏ ‏ذاتی‏ ‏افراد‏، ‏انتقال‏ ‏اندوخته‏ ‏تجارب‏ ‏گذشتگان‏، ‏ارائه ارزش‏ ‏های‏ ‏مطلوب‏، ‏ایجاد‏ ‏مهارت‏ ‏های‏ ‏لازم‏ ‏در‏ ‏افراد‏ ‏برای‏ ‏زندگی‏ ‏و‏ ‏بالاخره‏ ‏تسهیل‏ ‏سیر‏ ‏حرکت‏ ‏وجودی‏ ‏آدمی‏ ‏به سوی‏ ‏کمال‏ ‏و‏ ‏قرب‏ ‏الی‏ ‏الله‏، ‏اهمیت‏ ‏این‏ ‏نهاد‏ ‏اجتماعی‏ ‏را‏ ‏پیش‏ ‏از‏ ‏پیش‏ ‏نشان‏ ‏می‏ ‏دهد‏(‏صافی‏، ١٣٨٠ ). ‏از‏ ‏آنجایی‏ ‏که‏ ‏دانش‏ ‏آموزان‏ ‏به‏ ‏طور‏ ‏کلی‏ ‏سرمایه‏ ‏های‏ ‏انسانی‏ ‏و‏ ‏توان‏ ‏بالقوه‏ ‏جامعه‏ ‏هستند‏ ‏هر‏ ‏نظام‏ ‏آموزشی‏ ‏برای ترسیم‏ ‏دورنمای‏ ‏روشنی‏ ‏از‏ ‏حیات‏ ‏اجتماعی‏، ‏سیاسی‏، ‏اقتصادی‏ ‏و‏ ‏فرهنگی‏ ‏خود‏ ‏و‏ ‏جامعه‏ ‏اش‏ ‏باید‏ ‏بر‏ ‏این‏ ‏نیروی‏ ‏انسانی‏ ‏تمرکز‏ ‏کرده‏ ‏و‏ ‏شرایط‏ ‏لازم‏ ‏برای‏ ‏رشد‏ ‏و‏ ‏بالندگی‏ ‏همه‏ ‏جانبه‏ ‏آن‏ ‏ها‏ ‏را‏ ‏فراهم‏ ‏نماید‏ ‏تا‏ ‏در‏ ‏آینده‏ ‏شاهد‏ ‏بهره وری‏ ‏بهینه‏ ‏از‏ ‏این‏ ‏سرمایه‏ ‏گذاری‏ ‏ها‏ ‏باشد ‏(‏پاشایی‏، 1387 ). ‏بنابراین‏ ‏برای‏ ‏رسیدن‏ ‏به‏ ‏چشم‏ ‏انداز‏ ‏و‏ ‏اهداف‏ ‏آموزش‏ ‏و پرورش‏ ‏که‏ ‏فعلیت‏ ‏بخشیدن‏ ‏به‏ ‏امکانات‏ ‏بالقوه‏ ‏و‏ ‏ذاتی‏ ‏افراد‏، ‏انتقال‏ ‏اندوخته‏ ‏تجارب‏ ‏گذشتگان‏، ‏ارائه‏ ‏ارزش‏ ‏های مطلوب‏، ‏ایجاد‏ ‏مهارت‏ ‏های‏ ‏لازم‏ ‏در‏ ‏افراد‏ ‏برای‏ ‏زندگی‏ ‏و‏ ‏بالاخره‏ ‏تسهیل‏ ‏سیر‏ ‏حرکت‏ ‏وجودی‏ ‏آدمی‏ ‏به‏ ‏سوی‏ ‏کمال و‏ ‏قرب‏ ‏الی‏ ‏الله‏ ‏است‏ (‏صافی‏، 1380 ). ‏باید‏ ‏تدابیری‏ ‏اتخاذ‏ ‏شود‏ ‏تا‏ ‏در‏ ‏این‏ ‏راستا‏ ‏بتوان‏ ‏شرایطی‏ ‏ایجاد‏ ‏کرد‏ ‏این‏ ‏اهداف تحقق‏ ‏یابد‏. ‏در‏ ‏این‏ ‏بین‏ ‏مشاوران‏ ‏با‏ ‏توجه‏ ‏به‏ ‏نقش‏ ‏و‏ ‏جایگاه‏ ‏ویژه‏ ‏ای‏ ‏که‏ ‏در‏ ‏بین‏ ‏دانش‏ ‏آموزان‏ ‏دارند می‏ ‏توانند‏ ‏با‏ ‏برخورداری‏ ‏از‏ ‏مهارت‏ ‏های‏ ‏ارتباطی‏ ‏که‏ ‏از‏ ‏مهمترین‏ ‏ابزارهای‏ ‏برقرای‏ ‏رابطه‏ ‏می‏ ‏باشد‏ ‏گامی‏ ‏موثر‏ ‏در این‏ ‏جهت‏ ‏بردارند.‏(‏کریمی‏، 1389 ).
‏هر‏ ‏خانواده‏ « ‏زندگی‏ ‏بخش‏ » ‏به‏ ‏معنی‏ (Pario‏) ‏اصطلاح‏ ‏فرزند‏ ‏پروری‏ ‏از‏ ‏ریشه‏ ‏پریو سبک‏ ‏های‏ ‏فرزند گرفته‏ ‏شده‏ ‏است. شیوه‏ ‏های‏ ‏خاصی‏ ‏را‏ ‏در‏ ‏تربیت‏ ‏فردی‏ ‏و‏ ‏اجتماعی‏ ‏فرزندان‏ ‏خویش‏ ‏بکار‏ ‏می‏ ‏گیرد‏. ‏این‏ ‏شیوه‏ ‏ها‏ ‏که‏ ‏سبک‏ ‏های‏ ‏فرزند پروری‏ ‏نامیده‏ ‏می‏ ‏شود‏ ‏متاثر‏ ‏از‏ ‏عوامل‏ ‏مختلفی‏ ‏از‏ ‏جمله‏ ‏عوامل‏ ‏فرهنگی‏، ‏اجتماعی‏، ‏سیاسی‏، ‏اقتصادی‏ ‏و‏ ... ‏می‏ ‏باشد ‏.(‏هاردی‏ ‏و‏ ‏همکاران‏، 1993‏) سبک‏ ‏فرزند‏ ‏پروری‏ ‏مجموعه‏ ‏ای‏ ‏از‏ ‏نگرش‏ ‏های‏ ‏والدین‏ ‏نسبت‏ ‏به‏ ‏فرزندان‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏منجر‏ ‏به‏ ‏ایجاد‏ ‏جو‏ ‏هیجانی‏ ‏می‏ ‏شود که‏ ‏در‏ ‏آن‏ ‏جو‏ ‏رفتارهای‏ ‏والدین‏ ‏بروز‏ ‏می‏ ‏نماید‏. ‏این‏ ‏رفتارها‏ ‏هم‏ ‏دربرگیرنده‏ ‏رفتارهای‏ ‏مشخص‏ (‏رفتارهایی‏ ‏که‏ ‏در جهت‏ ‏هدف‏ ‏والدین‏ ‏است‏) ‏که‏ ‏از‏ ‏طریق‏ ‏آن‏ ‏رفتارها‏، ‏والدین‏ ‏به‏ ‏وظایف‏ ‏والدینی‏ ‏شان‏ ‏عمل‏ ‏می‏ ‏کنند‏ (‏اشاره‏ ‏به رفتارهای‏ ‏فرزند‏ ‏پروری
‏ ‏دارد‏) ‏و‏ ‏رفتارهای‏ ‏غیر‏ ‏مرتبط‏ ‏با‏ ‏هدف‏ ‏های‏ ‏والدینی‏ ‏است‏ ‏که‏ ‏شامل‏ ‏ژست‏ ‏ها‏، ‏تغییر‏ ‏در‏ ‏تن‏ ‏صدا یا‏ ‏بیان‏ ‏هیجان‏ ‏های‏ ‏غیر‏ ‏ارادی‏ ‏می‏ ‏باشد‏. ‏در‏ ‏واقع‏ ‏فرزند‏ ‏پروری‏ ‏فعالیتی‏ ‏پیچیده‏ ‏و‏ ‏دربرگیرنده‏ ‏رفتارهای‏ ‏خاصی‏ ‏است‏ ‏که ‏.( ‏فرزند‏ ‏را‏ ‏تحت‏ ‏تاثیر‏ ‏قرار‏ ‏می‏ ‏دهد‏ (‏دارلینگ‏ ‏و‏ ‏استنبرگ‏، 1993 ؛ ‏به‏ ‏نقل‏ ‏از‏ ‏اسلمی‏، 1385 ،‏به‏ ‏نقل‏ ‏از‏ ‏رستمی‏، 1390
‏در‏ ‏زمینه‏ ‏سبک‏ ‏های‏ ‏فرزند‏ ‏پروری‏ ‏نظریات‏ ‏متعددی‏ ‏ارائه‏ ‏کرده‏ ‏اند‏. ‏سایموندز‏ ( 1939 ) ‏این‏ ‏ابعاد‏ ‏را‏ ‏پذیرش‏، ‏طرد‏ ‏و مسلط‏، ‏مطیع‏ ‏دانسته‏ ‏است‏ ‏و‏ ‏شفر‏ ( 1959 ) ‏عشق‏، ‏خصومت‏ ‏و‏ ‏اختیار‏، ‏کنترل‏ ‏را‏ ‏از‏ ‏ابعاد‏ ‏سبک‏ ‏های‏ ‏فرزند‏ ‏پروری دانسته‏ ‏اند‏ (‏به‏ ‏نقل‏ ‏از‏ ‏اسلمی‏، 1385 ). ‏در‏ ‏ادامه‏ ‏برخی‏ ‏از‏ ‏نظریات‏ ‏عمده‏ ‏در‏ ‏زمینه‏ ‏فرزند‏ ‏پروری‏ ‏مورد‏ ‏بررسی‏ ‏قرار گرفته‏ ‏اند‏.


 

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.
 
  برای مشاهده توضیحات فایل  دانلود پیشینه پژوهش و مبانی نظری شیوه و سبک فرزندپروری والدین  اینجا کلیک کنید برای دانلود فایل باکیفیت دانلود پیشینه پژوهش و مبانی نظری شیوه و سبک فرزندپروری والدین روی دکمه زیر کلیک نمائید ✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی ✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل ✔️  دانلود سریع و مستقیم ✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول ✔️ دانلود دانلود پیشینه پژوهش و مبانی نظری شیوه و سبک فرزندپروری والدین
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.