مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره اضطراب رایانه
مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره اضطراب رایانه مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره اضطراب رایانهدانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره اضطراب رایانه مبانینظریوپیشینهتحقیقدربارهاضطرابرایانهمبانینظریپیشینهتحقیقدربارهاضطرابرایانه-------
مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره اضطراب رایانه
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 19
حجم فایل: 26
قیمت: 42400 تومان
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 19 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
مبانی نظری و پیشینه تحقیق درباره اضطراب رایانه
با حضور رایانه ها در زندگی امروزی موضوع تعامل انسان و رایانه، به خصوص واکنش های هیجانی انسان نسبت به رایانه مطرح شده است. کار با رایانه و جنبه های سخت افزار و نرم افزار آن نیاز به حداقل دانش و سواد تخصصی دارد، تا فرد بتواند آن را راه اندازی و نرم افزارهای مرتبط با رشته و اهداف خود را اجرا نماید. این یک فعالیت یا تعامل فرد و دستگاه است. با این وصف پژوهش ها نشان می دهد بعضی از افراد به ویژه دانشجویان و معلمان، بنا بر دلایلی از تعامل و کار با رایانه طفره می روند. به نظر می رسد این افراد به میزان قابل ملاحظه ای اضطراب رایانه دارند و وقتی شرایط کار با آن یا آموزش مهارتهای اساسی مرتبط با آن فراهم می شود، به همین دلیل از رویارویی با چنین موقعیت هایی پرهیز و اجتناب می کنند (برادلی و راسل، 1977؛ دارنینا، 1995؛ هنری و استون، 1977. به نقل از لواسانی، 1382).
درباره ی اضطراب رایانه مانند اغلب مفاهیم روان شناسی تعریف مشخص و واحدی وجود ندارد. در بسیاری از موارد مفهوم اضطراب رایانه و هراس رایانه -Computer Phobia
مترادف یکدیگر استفاده شده است (گاردنر -Gardner
و همکاران، 1989؛ باورز و باورز،1996؛ هنری و استون، 1997؛ به نقل از لواسانی، 1382). به هر حال مفاهیم اضطراب رایانه، رایانه هراسی، فن هراسی -Technophobia
، فن تنیدگی -Technostress
و نظایر آن را می توان در گروهی از اضطراب ها و هراس های فرهنگی و اجتماعی قرار داد که حاصل رشد و فناوری و دگرگونی های اجتماعی مبتنی بر دانش فنی هستند. هرچند نمی توان از نقش فرد، ویژگی های شناختی، باورها و نگرش های غیر منطقی، ویژگی های عاطفی و در مجموع شخصیت فرد در تعامل با شرایط محیطی غافل بود.
آدمی موجود شگفت انگیزی است که می تواند رویدادها را ادراک کند، به قضاوت های پیچیده دست یابد، اطلاعات را به خاطر آورد، مسائل را حل کند و نقش ها را عملی سازد. این ماشین پیچیده ممکن است برای مقاصد مختلف به کار افتد. مثلاً نقشه های جنگ طرح کند یا به اکتشاف فضایی بپردازد و خواهان محبوبیت، برتری جویی یا دوستی باشد. اینکه آدمی استعدادهای خود را صرف چه هدف