مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهبردهای یادگیری
مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهبردهای یادگیری مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهبردهای یادگیریدانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهبردهای یادگیری مبانینظریوپیشینهتحقیقراهبردهاییادگیریمبانینظریپیشینهتحقیقراهبردهاییادگیری-------
مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهبردهای یادگیری
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 46
حجم فایل: 163
قیمت: 62510 تومان
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 46 صفحه
قسمتی از متن word (..docx) :
مبانی نظری و پیشینه تحقیق راهبردهای یادگیری
مقدمه
امروزه برخلاف گذشته، دیدگاههای حاکم بر روانشناسی تربیتی بسیاری از عوامل و ابعاد یادگیری را قابل تغییر و اکتساب میدانند. یکی از نکات مهم که همواره مورد تأکید شناخت گرایان است آموزشپذیری بسیاری از عوامل دخیل در یادگیری است. شناخت گرایان در آثارشان بر قابل یادگیری بودن خلاقیت، حل مسأله، راهبردهای شناختی و فراشناختی تأکید نمودهاند (بایلز Baills
وهمکاران 2001 به نقل از مصرآبادی 1380).
افراد اغلب تصور میکنند که تنها ارائه مواد آموزشی به فراگیران پاسخگوی مسئولیت آنان است. در حالی که این تصور صحیحی نیست و مدرس، معلم، یا مسئولین آموزش باید راه و روش آموختن و یادگیری مواد ارائه شده را نیز به شاگردان بیاموزند (فردانش 1372، ص165).
در فعالیتهای آموزشی علاوه بر برنامهریزی و سازماندهی منطقی محتوای آموزشی، باید توجه فراگیران را به اطلاعات جلب کرد و به آنها یاد داد که اطلاعات را در حافظة بلند مدتشان رمزگردانی کنند و زمانی که این اطلاعات را نیاز داشته باشند به درستی آنها را بازیابی کنند. البته جلب توجه فراگیران، به رمزگردانی اطلاعات و فرایند بازیابی آنها همیشه کار آسانی نیست. واقعیت اسفبار این است که اغلب کودکان و بزرگسالان یادگیرندگان ناکارآمدی هستند (بایلر Bieler
و اسنومن Snowman
، 1993)
واقعیت این است هنگامی که ماهیت تکلیف یادگیری تغییر پیدا میکند فقط اندکی از فراگیران به این فکر میافتند که متناسب با این تغییر، روشهای رمزگردانی خویش را تغییر دهند (همان منبع).
یکی از بحثهای مهم مربوط به این است که آیا انجام یا اجرای راهبرد به خواست و نیت خود آگاه نیاز دارد یا نه؟ قائل نبودن به خواست و نیت خودآگاه به عنوان یکی از ویژگیهای رفتار راهبردی منجر به رفتارهای زیادی خواهد شد که از زمانهای گذشته به عنوان راهبردی محسوب میشدند و حالا به عنوان غیر راهبردی طبقهبندی میشوند. مثل پردازش خودکار و سطح بالای متن