مبانی نظری وپیشینه تحقیق مدیریت بدن
مبانی نظری وپیشینه تحقیق مدیریت بدن مبانی نظری وپیشینه تحقیق مدیریت بدندانلود مبانی نظری وپیشینه تحقیق مدیریت بدن مبانینظریوپیشینهتحقیقمدیریتبدنمبانینظریوپیشینهتحقیقمدیریت-------
مبانی نظری وپیشینه تحقیق مدیریت بدن
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: .doc
تعداد صفحات: 48
حجم فایل: 67
قیمت: 70310 تومان
بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : word (..doc) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 48 صفحه
قسمتی از متن word (..doc) :
مدیریت بدن
پیشینه تحقیق
پژوهش درباره مدیریت بدن و ارتباط آن با دیگر متغیرهای اجتماعی، از جمله سبک زندگی، به دو سه دهۀ اخیر مطالعات جامعه شناختی مربوط می شود. سوای تحقیقات بسیاری که جامعه شناسان دیگر جوامع به مقتضای روابط و مناسبات حاکم بر جامعۀ خود در این باره انجام داده اند، در ایران تحقیقات چندی در این حوزه انجام گرفته که به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم.
آزاد ارمکی و چاوشیان(1381) در مقاله ای با عنوان «بدن به مثابه رسانه ی هویت» به بررسی تجربی فرضیه ی گسسته شدن شکل های هویت از موقعیت های ساختاری و پیوند آن با خصوصیات فرهنگی پرداخته اند. جامعه ی آماری این تحقیق کلیه افراد 18 ساله و بالاتر ساکن تهران بوده است که 825 نفر به عنوان حجم نمونه ی تحقیق با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. یافته های تحقیق حاکی از آن است که سطوح گوناگون مدیریت بدن رابطه ی معناداری با متغیرهایی دارد که آشکارا دلالت فرهنگی دارند، متغیرهایی نظیر جنس، سن، تحصیلات، سرمایه ی فرهنگی، دیانت، و نگرش سنتی به خانواده. اما بین مدیریت بدن و متغیرهای ساختاری مثل پایگاه اقتصادی و اجتماعی ، سرمایه ی اقتصادی و شغل رابطه ی معناداری مشاهده نشده است. در پژوهشی دیگر با عنوان «بررسی جامعه شناختی عوامل مؤثر بر مدیریت بدن در زنان (مطالعه موردی زنان شهر شیراز)»، اخلاصی(1386) به بررسی ارتباط بین پذیرش اجتماعی بدن و مدیریت بدن پرداخته است. وی رابطه معنادار میان این دو متغیر را به کمک روش پیمایشی مورد بررسی قرار داده است. حجم نمونه تحقیق 400 نفر از زنان 18 تا 40 ساله ساکن در مناطق هشت گانه شیراز بود که با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای و تصادفی ساده انتخاب شدند. چارچوب نظری تحقیق بر اساس آرای اروینگ گافمن، بوردیو، گیدنز و نظریه مبادله تدوین شده است. نتایج تحقیق با استفاده از آماره های توصیفی و استنباطی نشان می دهد که میانگین مدیریت بدن برابر با 8/62 درصد است که حاکی از میزان بالای توجه زنان به بدن در همه وجوه آن از آرایشی ، مراقبت و...است. همچنین بین متغیرهای مصرف رسانه ای، پذیرش اجتماعی بدن و پایگاه اقتصادی- اجتماعی با مدیریت بدن رابطه مستقیم